Ik zing in een bandje maar soms is mijn zangstem helemaal weg. Hoe kan dit?

Soms is mijn stem sterk en helemaal goed maar soms lijkt het alsof ik geen controle heb over mijn stembanden, alsof ik een spierfunctie daar tijdelijk niet kan aanwenden. Warme drank help soms een beetje maar het is goed klote dat je eerst goed zingt en plots helemaal vals. En dit ligt na 2 jaar zangles niet aan mijn ademhaling!

Toegevoegd na 23 minuten:
We doen allerlei covers, met orkestband en ik draag meestal een oortje zodat ik mijn stem hoor zoals het klinkt. Meestal in een kroeg. Ik doe geen oefeningen vooraf wel zing/mompel ik liedjes die ik goed ken voor ik aan de beurt ben. Om de juiste galm te produceren moet het geluid uit het middenrif komen, dit kan ik dan wel vasthouden, als ik die eenmaal heb dan, maar dan bij het volgende refrein krijg ik het middenrif niet meer te pakken en sla ik over naar kopstem en je weet nooit wanneer dit gebeurt en ik weet dus ook niet waarom. Ik heb wel de neiging mezelf te overschreeuwen (bloed, zweet en tranen bv) maar juist een lied als deze lukt soms heel goed en soms bar slecht en niemand weet waarom.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
probeer eens isla moos

Het beste antwoord

Je kunt een ongunstige zangtechniek hebben maar het kan ook zijn dat rook of een andere aldaar aanwezige prikkelende stof je stem lam legt.
Vroeger als ik een lezing had voor grote zalen hoefde maar een een sigaret op te steken: weg stem.
Dus had is als voorwaarde dat er niet gerookt werd.
dat zal nu veel minder een probleem zijn maar als je oefent met rokers in een ruimte, kan je stem snel wegzakken.

Dan helpt maar een ding: geen gerook in de oefenruimte.

Toegevoegd na 7 minuten:
Toch nog even wat tips van een ervaren geluidtechnicus:
microfoon recht voor de mond op 7 CM afstand, niet schreeuwen maar de versterkers het werk laten doen. ij zacht zingen afstand tot microfoon verkleinen en bij luid zingen vergroten, de afstand van de microfoon bepaalt de warmte van je stem, let maar eens op zangartiesten, zingen ze zacht en warm , dan hebben ze de microfoon vlak voor de mond (met de steel uit de mond wijzend)
maar halen ze uit dan nemen ze de microfoon ver(der) van de mond en dan komen boventonen en vibrato beter tot hun recht.

Kijk eens of plankenkoorts een rol speelt en oefen veel, ook thuis.
Neem evt. contact op met een zangpedagoog en evt (KNO)arts.

Met deze punten moet je probleem haast wel in te vangen zijn.

Geniet lekker van het zingen en maak lol met elkaar, dat ontspant de sfeer EN de stembanden als je gaat zingen.

Heel veel plezier!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je vermeldt niet om wat voor soort muziek het gaat, en in welke omstandigheden je zingt. Het lijkt me toch dat jij je stem verkeerd gebruikt. Doe je wel eerst inzingoefeningen? Misschien is het zo dat je teveel volume moet geven om boven elektronisch versterkte instrumenten uit te komen. Het is allemaal maar gissen. Geef wat meer informatie dan kunnen we gerichtere antwoorden geven.
Amadea