Bij het afspelen van LP's geven de -s en -t klanken een krakende ruis, waar kan dit aan liggen?

De wat hardere -s en -t klanken klinken als een krakend geslis bij het afspelen van een plaatje, ik vraag mij af waar dit aan kan liggen. Mijn cd speler die op dezelfde versterker is aangesloten heeft dit probleem niet.

Toegevoegd na 26 minuten:
Ik heb ook al een andere platenspeler en versterker uitgeprobeerd. Versterker veranderde niets. Die andere speler klonk sowieso mooier en voller omdat het van een -andere klasse is, maar de -s tonen bleven nog wel erg schel en het gekraak leek wat meer onderdrukt te worden maar dus niet verdwenen...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
8.8K

Antwoorden (3)

Vuile lp (vet/stof)
naald versleten
naald druk
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Is de naald druk? ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je niet weet wat ik bedoel reageer dan niet!
Ja de NAALDDRUK die is instelbaar!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja de naalddruk is inderdaad verstelbaar, maar ik weet niet wat beter is. Het gewicht op de naald te verhogen of te verlagen. Zou het ook kunnen zijn dat er iets met de speakers is. Waardoor hij de heldere scherpe tonen (blijkbaar voornamelijk bij vinyl) niet meer kan laten horen zoals ze horen te klinken? In ieder geval al heel erg bedankt voor je antwoord!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een te lage naalddruk is veel funester dan een te hoge naalddruk:
Bij een te lage naalddruk blijft de naald niet de bodem van de groef volgen maar gaat tussen de zijwanden van de groef heen en weer stuiteren zodat er beschadigingen ontstaan die je later blijft horen als gekraak juist op de plaatsen waar zich hoge tonen bevinden.
Bij te hoge naalddruk zal de naald niet geheel vrij in de naaldhouder van het element kunnen bewegen zodat het geluid weliswaar vervormt maar de plaat niet beschadigd wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gaat er niet om of dat een lage/hoge naalddruk funest is.
Ik geef alleen maar aan om te proberen de druk wat hoger/lager in te stellen.om zo te kijken of dat het probleem evt oplost!
Het kan ook aan de luidsprekerboxen liggen. Toen ik mijn boxen kocht had ik een lp bij me van Eric Clapton met het nummer "Let is snow" waarvan ik wist dat de -s erg kon klinken. Ik heb heel wat boxen gehoord die de -s klank niet goed konden verwerken. Het laatste paar boxen stond apart en dit waren de enige die de -s van Eric Clapton zonder problemen kon verwerken. Ze waren niet goedkoop maar ik geniet er elke dag van.

Toegevoegd na 2 minuten:
Klein typfoutje; het was "Let it snow".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het vervormen van de hoge tonen (o.a. "s" en "t" klanken) bij het afspelen van grammofoonplaten kan verschillende oorzaken hebben.
Allereerst moet de pick-up aangesloten zijn op een echte pick-up aansluiting, de voorversterker van die ingang heeft een tooncorrectie die de hoge tonen onderdrukt en de lage tonen ophaalt. (RIAA-correctie)
Verder moet de naald heel zijn en de naalddruk hoog genoeg, voor het opnemen van hoge tonen moet de naald snel heen en weer kunnen bewegen, als de naald beschadigd is of de naalddruk te laag dan blijft de naald bij hoge tonen niet netjes op de bodem van de groef maar gaat hij iets hoger heen en weer stuiteren tussen de zijwanden van de groef met als gevolg dat het geluid krasserig gaat klinken en er tegelijk beschadigingen ontstaan die plastic deeltjes uit de zijwanden op de bodem van de groef laat belanden.
Je ziet dergelijke platen dan ook als "grijs gedraaid" en het geluid zal altijd krasserig blijven klinken.
Grijs gedraaide platen kun je nog een beetje acceptabel laten klinken als je ze met een zacht sopje afwast (afwasmiddel!) en daarna "nat" afspeelt: een beetje demi-water of alcohol op de plaat tijdens het draaien doet wonderen, je kunt ook de speciale nat-afspeel armpjes gebruiken die je met een zuignap op het deck van de pick-up kunt plaatsen. (Lenco-clean)
Vroeger bij Radio West werden de mooie klassieke platen van "Arie op Muzieksafari" vrijwel allemaal met alcohol afgespeeld..