wat is het getril wat ik hoor als ik gitaar speel?

ik speel sinds kort een gitaar, ik heb er geen verstand van en leer alles via youtube. ik heb een gitaar van een viendin over gekocht voor weinig geld, van het merk Admira.

Als ik gitaar speel, hoor ik bij verschillende accorderen een, een soort getril, ik heb het niet bij accorderen waar mijn vinger alleen op de onderste 3 snaren staan. Het klinkt niet bepaald mooi en ik zou graag willen weten wat het is en wat ik er aan kan doen. licht het aan de gitaar, de snaren of gewoon aan mij.

een vriendin haar vader heeft een gitaar van het zelfde merk en toen ik daar op speelde hoorde ik het ook. weet iemand die er meer verstand van heeft dan ik misschien waar het aan licht.

al vast bedankt, linda

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Muziek
11.7K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wellicht druk je de snaren niet juist in en trilt de snaar op een fret( die metalen plaatje verticaal op de hals van de gitaar)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
neem een gitaarles! Via youtube iets leren is geen garantie dat je het goed leert. Op wintersport zag ik iemand gevaarlijk heen weer slingeren en balanceren, ik vroeg hem dus wie hem had leren skiën, waar hij had leren skiën en of hij misschien iets gedronken had. (hij had mij bijna omver gereden) Hij antwoordde: "van youtube"
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het kan natuurlijk ook gewoon dat er iets naast je mee trilt op de tafel..

Antwoorden (3)

Het is mogelijk dat de " arm" niet mooi recht is, ietwat bol staat, waardoor de snaren gaan rinkelen, het kan ook een fretstaafje zijn, dat wat uitsteekt en de snaren raakt wanneer u ze aanslaat.
Ook kan een stemsleutel die wat los zit trillingen geven, of de topkam is niet goed ingebed.
Best gaat u naar een gitaaratelier of gitaarbouwer, daar kan men de oorzaak opsporen, bij de gespecialiseerde muziekwinkel kan u hiervoor ook terecht.
Succes.

Toegevoegd na 1 dag:
Je kan ook nieuwe snaren opzetten die een hogere spanning hebben, dat noemt men Hard Tension, liefst van een goed merk bijv. D'Addario, die klinken veel luider en zal je minder de neiging hebben om de snaren hard aan te slaan, waardoor het gerinkel kan verdwijnen.
Zijn je vingernagels wel kortgeknipt, staan je vingers mooi rechtop de snaren, duw je wel vlak achter het fretstaafje (streep), duw je wel hard genoeg ?
Plaatje bij antwoord
9 jaar geleden
Ik geef zelf al jaren gitaarles en weet uit ervaring met vele leerlingen: dit 'getril' dat je hoort kan verschillende oorzaken hebben:
1. Je fretvinger drukt de snaar niet in de juiste positie. Stel, je wilt met je wijsvinger de 5e fret van de A-snaar indrukken. Je wijsvinger wil je dat niet op de 5e fret drukken, maar nét ervoor, dus ergens in de ruimte tussen fret 4 en 5, ik adviseer ergens ter hoogte van 4,75.
De dichtbij fret 4 kan teveel ruimte geven tussen de plek van indrukken en de te betreffende fret, wat de snaar doet rammelen.
2. Het plukken van de snaar in de verkeerde richting. Vooral bij tokkelen, dus het met de rechterhand plukken van de snaren, zie je vaak dat de snaar teveel wordt 'geplukt', dus als je bijvoorbeeld de lage E-snaar met de duim aanslaat, de duim teveel achter de snaar wordt geplaatst, snaar wordt gespannen en plotseling losgelaten. Gevolg: een harde 'Ploink!'. Als de duim niet achter de snaar, maar netjes boven de snaar ligt, krijg je deze ongewenste toon niet.
3. De gitaar heeft een oneffen fret/brug. Vooral goedkopere en oudere gitaren hebben meer ongewenste trillingen omdat de fretten, de kam of de brug een bepaalde oneffenheid heeft.
Succes!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als pianotechnicus die ook een klein beetje gitaar speelt durf ik het niet met zekerheid te zeggen, maar het klinkt alsof je een klassieke gitaar hebt met 3 vinyl snaren en 3 omwonden snaren. De bespinning van omwonden snaren hoeft maar een heel klein beetje los te zitten en dan krijg je een raar vibrerende toon elke keer dat je ze aanslaat. In de andere (verder prima) antwoorden werd dit niet genoemd terwijl het mij de meest logische oorzaak lijkt als je zegt dat de hoogste 3 snaren geen probleem opleveren. In dat geval zou ik de omwonden snaren eerst eens vervangen om te kijken of het dan verdwenen is. Let op dat je de snaren netjes bevestigd zodat er geen losse uiteinden aan zitten die kunnen gaan meetrillen. Succes!