Wat is een goede akoestische gitaar?

Ik wil graag een nieuwe, akoestische gitaar kopen, met ijzeren snaren, met een mooi geluid. Een gitaar die ook versterkt kan worden. Wie heeft er een tip?

edit: even toegevoegd wat ik als reactie op Kahuna's vragen heb gegeven. Dit scheelt denk ik behoorlijk wat vragen van beantwoorders.
Ha Kahuna

budget is voor mij redelijk flexibel, als het maar een goede gitaar is. Het hoeft niet de beste en duurste van de wereld te zijn, maar een met een mooi geluid.
Ik heb veel ervaring in het klassiek gitaarspelen (heb al een spaanse gitaar met nylonsnaren), maar op een of andere manier heb ik me nooit verdiept in het spelen van akkoorden. Met mijn huidige gitaar is dat ook wat lastig, de hals loopt een beetje rond en dan is het moeilijk om barre’s te maken.
En ik wil versterking omdat ik zelf zing en mezelf wil kunnen begeleiden in de toekomst. Ik wil geen elektrische gitaar, ik vind het begeleiden van alleen zang mooier met een akoestische gitaar.
Voldoende info voor wat meer maatwerk advies?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Muziek
1.9K

Het beste antwoord

De eerste vraag die je zelf moet beantwoorden is: Wat is je budget?

Een semi-akoestische western (zo noem je het type dat jij zoekt) heb je van ongeveer 300 euro tot vele duizenden euro's.

Kun je al gitaar spelen of begin je ermee? Als je het al kunt zou ik een gitaar kopen waar je lol aan kunt beleven en de komende jaren plezier van kunt hebben. dus een met een goede klank en die soepel speelt. als je begint zou ik niet teveel geld uitgeven, misschien valt het wel tegen.

En waarom wil je per se een akoestische gitaar die ook versterkt kan worden? Als je niet specifiek iets met dit kenmerk doet, dan is het vaak een compromis tussen een akoestische en electrische gitaar.

Ik zou in ieder geval voor een gitaar gaan met een massief bovenblad een een hals met een lage actie. zeker met stalen snaren, want deze zijn toch wat lastiger te spelen dan nylon of dunne snaren zoals op een electrische gitaren.

Je zou eens kunnen kijken naar Taylor. Die maken de laatste jaren hele goede gitaren in de middenklasse.

Als je nog een specifieker advies op maat wilt, moet je even bovengenoemde vragen beantwoorden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

misschien moet je onderstaand artikel effe lezen.
suc6 ermee
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
heel goedkoop en goed is Richwood, geeft garantie en wil je binnen 3 jaar een grotere klasse krijg je een vast bedrag terug bij inruil
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De D-45 van de firma Martin in de VS zou de beste akoestische gitaar op de markt brengen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ibanez AES serie.

Wij hebben er thuis een staan, hebben we 3 jaar geleden van 600 voor 300 euro gekocht. Wordt bijna dagelijks op gespeeld en staat nog steeds goed afgesteld. Het geluid van de elementen (versterkt) is echt perfect. Prijs kwaliteit verhouding is goed.

Kan natuurlijk wel zo zijn dat dit buiten je budget valt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik heb een Taylor 214, en die bevalt me geweldig. Ook te versterken, mooi helder geluid, en volgens mij behoorlijk duurzaam.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een "groot" merk (Fender, Yamaha, Ibanez) met een massief bovenblad. Goed luisteren bij het uitproberen, meestal kun je er meerdere in dezelfde prijsklasse vinden en sommige klinken gewoon beter dan andere. Voor de versterker geldt hetzelfde: sommige klinken beter dan andere. Tweedehands is ook een goede optie, dat scheelt vaak aanzienlijk in prijs of je kunt voor hetzelfde geld een betere gitaar kopen. Als je nog niet zoveel ervaring hebt met kopen van gitaren, neem dan iemand mee die dat wel heeft en vraag de verkoper een stukje voor te spelen in de stijl die je graag wilt leren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Heel persoonlijk. Hangt idd af van je budget en van wat je er mee wil. En of je een oefengitaartje voor een beginner wil of een gitaar voor op het podium of iets er tussen in.

Kijk in eerste instantie naar hoe de gitaar voelt als je hem vast hebt. Zelfs de best klinkende gitaar is waardeloos als hij bij jouw niet lekker in de hand ligt.
Het kan best zijn dat een peperdure top gitaar gewoon niet lekker in de hand ligt terwijl een 3e hands oefengitaar heerlijk aan voelt. (om het maar extreem te stellen) Als je twijfelt betekend dat meestal dat het niet jouw instrument is.
Naar mijn mening is het beter voor de gitaar te gaan die goed aanvoelt vanaf het moment dat je hem op pakt zelfs als deze wat duurder is dan de bedoeling dan toch maar die goedkopere te nemen. Je zal zien dat je vaker oefent als je gitaar gewoon lekker speelt en het is toch zonde van het geld als je de gitaar aan de kant laat staan omdat hij toch niet lekker in de hand ligt. Neem de tijd. Speel er in de winkel een tijdje mee en probeer verschillende gitaren uit. Probeer ook modellen uit die ver buiten je budget vallen om een goede indruk te krijgen van hoe die aanvoelen. Je krijgt dan een beter beeld van wat je zoekt en van prijs kwaliteit verhouding.

Neem ook bij voorkeur een vriend mee met verstand van gitaren om je te helpen uit te vissen welke gitaren nu meer waar voor hun geld geven.

Heb je ook al een elektrische gitaar overwogen? Deze zijn, in de categorie kwaliteitsgitaren (bij de goedkoopste modellen presteren de akoustische vaak beter voor minder geld), vaak net zo duur als versterkte akoustische gitaren van vergelijkbare kwaliteit en zijn net iets buur vriendelijker (in combinatie met een koptelefoon!) en hebben wat meer mogelijkheden. Je mist dan wel gegarandeerd het typerende akoestische geluid van de western of Spaanse gitaar en je bent natuurlijk meer afhankelijk van je versterker.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Gitaarspelen is een gevoel. Het beste kun je naar een muziekwinkel gaan, meerdere gitaren testen en kijken welke het beste/mooiste/fijnste klinkt, goed in de hand ligt en in je budget past.