Zijn er nog meer kinderliedjes die net als 'Altijd is Kortjakje ziek' eigenlijk een heel vreemd onderwerp hebben voor een kinderliedje?

Naar aanleiding van de andere vragen over Kortjakje, waaruit blijkt dat het gaat over een hoertje.
Ik heb er nog nooit over nagedacht, maar het klinkt eigenlijk heel logisch. Nu vraag ik me af of er niet nog veel meer zijn waar ik gewoon nog nooit bewust van ben geweest.

Toegevoegd na 24 minuten:
Ik bedoel niet zozeer liedjes die een slechte boodschap hebben, maar meer met een 'verborgen' betekenis.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
13.4K
Rieneke1
13 jaar geleden
leuke vraag!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat vind ik dus ook. Hij boort een betrekkelijk onbekende, maar ozo boeiende materie met een zeker taboegehalte aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, het is echt heel interessant! Ik was behoorlijk verbaasd toen ik bij een andere vraag las over de achtergrond van kortjakje.
In de link die Amadea geeft, staan een heel stel andere voorbeelden die ook heel leuk zijn om te weten.

Het beste antwoord

Er zijn inderdaad meerdere kinderversjes die meer betekenen dan ze op het eerste gehoor verraden.
Dat zijn de liedjes waarachter echte gebeurtenissen uit het verleden of historische personen schuilgaan, of die gebaseerd zijn op oude (volks)verhalen. Het zijn vaak traditionele liedjes die we soms al eeuwenlang zingen, maar waarvan de oorspronkelijke betekenis al lang is vergeten.
Het achterhalen van de historische betekenis van dit soort versjes is lastig. Meestal is de auteur onbekend en niemand weet wanneer ze zijn ontstaan. Pas in de negentiende eeuw begonnen mensen als Gerrit Jacob Boekenoogen (1868-1930) en Johannes van Vloten (1818-1883) met het verzamelen van de liedjes.
Extra lastig is dat de liedjes in de mondelinge overlevering vaak veranderden. Vader Jacob was vroeger Broeder Jacob - van het Franse Frère (broeder, monnik) Jacques.
Wie zoekt naar de betekenis - zo die er al is - wordt snel op het verkeerde been gezet. De drie schuintamboers die uit het oosten kwamen, wekken de indruk dat het gelijknamige liedje gaat over losbandige militairen uit het oosten. In werkelijkheid waren de drie schuintamboers drie jeune tambours - Frans voor jonge tamboers. En ze kwamen in de oorspronkelijke Franse tekst van 1780 niet uit het oosten, maar uit een oorlog.
En in In de grote stad Zaltbommel wordt gesproken van een watersnood en een drijvende torenspits. Nu werd Zaltbommel in 1662-1663 inderdaad getroffen door een watersnood en heeft de kerktoren van de stad geen spits. Toch is er geen verband. Neerlandicus Jacques Klöters ontmaskerde het lied als een padvinderslied dat in de jaren dertig van de vorige eeuw zou zijn verzonnen. De spits ging niet bij een watersnood verloren, maar door blikseminslag.
Het geven van een betekenis aan kinderliedjes is dus hachelijk werk. Toch proberen taalkundigen, etnologen, antropologen en schrijvers de historie van oude versjes te achterhalen. Soms is het nattevingerwerk, soms zijn het plausibele verklaringen.
Van een aantal kinderliedjes is de achtergrond herontdekt. Behalve het al toegelichte Kortjakje zijn dat:
Hoedje van papier
In een groen knollenland
Jan Huigen in de ton
Schuitje varen, theetje drinken
In Den Haag daar woont een graaf
Ik stond laatst voor een poppenkraam
Twee emmertjes water halen
Ozewiezewoze
Berend Botje
Daar was laatst een meisje loos
Moriaantje zo zwart als roet
Hop Marjanneke, stroop in het kanneke
Witte zwanen, zwarte zwanen

Antwoordveld te klein voor uitleg, zie bron:
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuk, dankjewel!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi achtergrondartikel bij deze vraag, Amadea! +

Andere antwoorden (10)

ik persoonlijk vind in een groen groen knollenland niet echt een kindvriendelijk liedje, waar op hazen geschoten wordt (rotjager!)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
'Vader Jacob' slaat nergens op. Ik weet niet of het ook zo'n vreemde boodschap als Kortjakje heeft!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Valt wel mee met vader jacob, volgens Wikipedia gaat het over: "een monnik, broeder Jacob, die zich heeft verslapen en door de andere monniken wordt gemaand op te staan en (de klokken voor) de matines, de metten te luiden."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je t antwoord niet weet zet dit dan onder reacties!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind niks raars aan de tekst van Vader Jacob. Het is wel heel erg beknopt natuurlijk, maar wel logisch.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat ik bedoel is dat dit toch niet typisch een kinderliedje is? Je leest een kleuter toch ook geen verhaal voor over een monnik die zich verslaapt. Maar jullie hebben gelijk, het is niet spectaculair ofzo.
"In de manenschijn, in de manenschijn, klom ik op een trappetje naar het raamkozijn".
Hopelijk volgen kinderen dit niet op, anders vallen ze zo uit het raam.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk hierbij eerder aan wie er van buiten naar het raamkozijn klimt. Om door het raam naar binnen te klimmen om een leuke nacht met zijn meisje te hebben...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
met zijn meisje? met het hoertje! ;-))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha, bij hoertjes kun je over het algemeen gewoon door de voordeur naar binnen hoor. Geen vader aanwezig die bezwaar heeft tegen vrijers.
Die ene met die papagaai, die zen drinken liet staan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kristal
13 jaar geleden
papagaaitje leef je nog
ija deja
ja meneer ik ben er nog
ija deja
'k heb m'n eten opgegeten en m'n drinken laten staan
ija deja poef! slaat inderdaad ook nergens op.
hop marjanneke, stroop in het kanneke
wel annemarieke waar gaat gij naar toe
zoete lieve gerritje
Allemaal liedjes die in oorsprong niet voor kinderen bedoeld waren.
En als je wilt, kun je bij "boer wat zeg je van mn kippen, "ook wel wat meer achter zoeken.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat is de betekenis achter die liedjes dan?
anneliez
13 jaar geleden
hop marjanneke was een spotliedje op de Fransen van de tijd dat de Nederlanden onder Frankrijk zaten
Nou wat annemarieke bij de soldaten gaat doen , daar zijn kinderen ook nog niet aan toe.
Van zoete lieve gerritje heb ik ook ooit eens iets gehoord, maar wete niet meer wat, end e geleerden waren er zelf ook nog niet uit. En die boer heb ik er zomaar bij gezet, zonder onderzoek, omdat ik ineens moest denken, aan een pooier die zijn vrouwen aanprijst
Ja ik ken er een maar kan niet op het begin komen. Het refrein gaat zo:

Van je ras, ras, ras, rijdt de koning door de plas.
Van je voort, voort, voort, rijdt de koning door de poort.
Van je erk, erk, erk, rijdt de koning door de kerk
Van je een, twee, drie.

Als je daarbij in gedachten houdt dat met "de koning" het mannelijk geslachtsdeel werd bedoeld snap je de strekking van de rest ook wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is het refrein van:
Twee emmertjes water halen, twee emmertjes pompen.........
Ik heb hier nooit het mannelijk geslachtsdeel bij gedacht, maar misschien was het we, zo bedoeld...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heeft mijn moeder mij vertelt en nu ik even google blijkt dat vermoedelijk ook te kloppen. Zie:http://www.encyclo.nl/begrip/Twee%20emmertjes%20water%20halen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ha, en dat zongen wij onschuldige kindertjes op de kleuterschool ;-)
Daar was laatst een meisje loos.
Zij biedt zich aan als het liefje van de kapitein.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja die wilde ik ook noemen
Zagen, zagen, wiedewiedewagen is er zeker een. Het behoort tot de categorie bewegingsliedjes. De piep in het voorhuis staat voor iets heel stouts dat Jan met de meid uithaalde, tijdens de afwezigheid van zijn ouders. De soort beweging, doorgaans monotoon, moge daardoor meteen duidelijk zijn. Het is een tot kinderversje geëvolueerd kroegliedje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Ring-a-ring-a-rosies,
A pocket full of posies;
Hush! hush! hush! hush!
We’re all tumbled down."

Dit is een Engels kinderliedje, waar ook een spelletje aan verbonden is. De kindjes dansen in een kring en laten zich bij de laatste regel allemaal op de grond vallen.

Eén van de verklaringen van dit liedje is dat het gaat over de Pest:

- De pestlijder had rozige uitslag.
- Posies zijn kleine tuiltjes bloemen en/of geurige kruiden, mensen droegen die mee omdat ze dachten dat de prettige geur de ziekte van ze weg zou houden.
- Hush, in dit geval geen aansporing om stil te zijn, maar het geluid van niesen of kuchen (andere versies geven hier 'Atchew!').
- En ja, heel veel mensen 'vielen om', in andere woorden gingen dood.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
In andere versies wordt “Hush” met “Ashes” verwisseld. Dat verwijst naar de lichamen die ze verbranden. Het is al 7 jaar geleden, maar ik dacht dat het wel een leuke toevoeging was.
Witte zwanen, zwarte zwanen!
Wie gaat er mee naar engelland varen?
Engelland is gesloten
De sleutel is gebroken
Is er dan geen timmerman
Die de sleutel maken kan?

Laat doorgaan
Wie achter is moet voorgaan!

Witte zwanen, zwarte zwanen!
Wie gaat er mee naar engelland varen?
Engelland is gesloten
De sleutel is gebroken
Is er dan geen timmerman
Die de sleutel maken kan?

Verklaring:
Dit liedje gaat oorspronkelijk over het leven, de dood en Jezus.

Witte zwanen, zwarte zwanen!
De engelen die je begeleiden bij geboorte (wit) en dood (zwart).

Wie gaat er mee naar engelland varen?
Naar de hemel

Engelland is gesloten, De sleutel is gebroken:
De hemel is door de zonde ontoegankelijk geworden.

Is er dan geen timmerman
Die de sleutel maken kan? (Jezus, zoon van timmerman Josef).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb ook een verklaring gelezen die iets te maken had met politiek en handel, maar daarbij zag ik het niet echt in het liedje.
Deze verklaring kan ik me veel beter voorstellen, het klinkt heel logisch. +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is wel heel mooi!