Hoe ver mag je gaan in de muziek? Gelden de maatschappelijke normen niet meer als je er een (lekker) deuntje onder zet?

Naar aanleiding van de discussie van Awa, maar ook andere die in songteksten moord, verkrachting en geweld verheerlijken. Sommige teksten als je die in de krant zet, word je vervolgd wegens het aanzetten tot een misdrijf, maar als je ze op muziek zet, dan wordt het een hit. Kan dit, mag dit, wat vinden we hiervan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Muziek
1.2K
Cryofiel
14 jaar geleden
Of wat dacht je van Jeanny, van Falco? Uitermate kwetsend voor de ouders van de echte Jeanny en voor alle lotgenoten. Die worden verplicht jarenlang dit nummer aan te horen, en worden telkens aan hun tragedie herinnerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed voorbeeld!

Het beste antwoord

Het zou zo moeten zijn dat je niet mag oproepen tot geweld of verkrachting, en dit ook niet mag verheerlijken.
Bands die muziek uitbrengen die dit wel doet, zouden strafbaar moeten zijn.

Helaas wordt die muziek wel veel uitgebracht ....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed onder woorden gebracht. Bedankt!

Andere antwoorden (5)

Precies op het randje of er net overheen...

Nee je moet de grens opzoeken als je succes wilt hebben... Ga je te ver over de schreef dan hang je... En ga je niet ver genoeg dan kun je succes (leer Dollars) wel vergeten...

Lady Gaga of Beyoncé doen het goed... Dat balanceert precies op de grens...

De grens opzoeken, dat is de kunst...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
er is als eens een nederlandse rapper opgepakt wegens discriminatie in zijn teksten, dus er word wel op gereageerd. Verder is het een kwestie van consumptie, zolang mensen die muziek blijven consumeren, blijf je het horen. Wanneer niemand naar een liedje over moord wil luisteren, is voor de persoon die het maakt de lol er ook snel af hoor..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik las toevallig vandaag in de krant dat de rechter Awa verboden had die nummers uit te brengen, dus blijkbaar zitten er wel bepaalde grenzen.
Maar goed, er bestaat natuurlijk een hele hoop enge death metal met gruwelijke teksten, wat blijkbaar mag. Net als horrorfilms enzo.
Ik zie dat soort dingen liever verdwijnen, maar als het voor anderen een goede uitlaatklep is voor hun frustraties...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat mag je zelf kiezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De normen voor songteksten zouden aangepast moeten worden. Ook zou bepaalde muziek niet op bepaalde tijdstippen mogen worden uitgezonden!