hoelang bestaat de radio?

ik moet een verslag houden over de geschiedenis van de radio en veel dingen staan erg vaag op het internet

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Muziek
2K
tinus1969
9 jaar geleden
Wat bedoel je met 'de radio'? Radio-communicatie? Radio-omroepen?

Antwoorden (3)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Radio
In hetzelfde jaar(1985) lukte het Guglielmo Marconi (1874-1937) wel om als eerste een radioverbinding van enkele kilometers te maken met een zelfgemaakte zender en ontvanger die was gebaseerd op een oscillator van Tesla's ontwerpen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
Je bedoelt 1895. Dat maakt nogal een verschil met 1985! Het antwoord is dus 119 jaar.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
oeps srry inderdaad
De heren Marconi, Hertz, Tesla, Böse, Armstrong en Popov hebben allemaal een steen bijgedragen bij de uitvinding van de radio. Zij hebben in verschillende jaren apart van elkaar uitvindingen gedaan die tot het ontstaan van de radio hebben geleid.
Marconi wordt vaak genoemd als uitvinder van de radio, omdat hij in 1896 voor het eerste een radiotransmissie kon uitvoeren die 2 km reikte. Maar die eer is iets teveel van het goede. Hoewel hij een belangrijke bijdrage geleverd heeft, waren de andere genoemde heren ook van belang bij het ontstaan en de ontwikkeling.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
Het antwoord is dus 118 jaar?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er zijn veel mensen die dat zo zien, maar dat kun je zo niet stellen. In 1883 heeft Tesla bijvoorbeeld ook al draadloze transmissies uitgevoerd met zijn transformator. Zo zijn er meer die een bijdrage hebben geleverd. Er zijn dus verschillende data te noemen die geen van allen hard zijn. Hoe lang de radio bestaat kan dus niet in een aantal jaren beantwoord worden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
interessant... +1
De geschiedenis van de radio begon in 1831 met de ontdekking van de inductie. In 1882 vond draadloze telegrafie door inductie plaats. Vijf jaar later ontdekte Hertz dat de werking van elektrische vonken op afstand is gebaseerd op een verschijnsel in de ethergolf. In 1897 was er voor het eerst sprake van een radiostation. In november van dat jaar werd het eerste Marconi-station van Guglielmo Marconi bij Wight aan de Engelse kust, opgestart.
In Nederland werd het eerste radioprogramma uitgezonden in 1919 door Hanso Schotanus à Steringa Idzerda.

Een bijzondere categorie radiostations vormden de zeezenders. Deze opereerden van 1960 tot eind jaren tachtig. Afgemeerd in de internationale wateren en onder buitenlandse vlag vielen deze stations niet onder de Nederlandse wet. Bekende zeezenders waren onder andere: Radio Veronica, Radio Caroline, Radio Delmare , Radio Noordzee Internationaal, Radio London, Radio 227, Radio Mi Amigo en Radio Monique. Ook een andere buitenlandse commerciële zender, Radio Luxembourg, had een Nederlandstalig programma.