Na 1786 schreef Mozart nog twee pianoconcerten: zijn zesentwintigste dat als bijnaam 'Kroningsconcert' kreeg, omdat Mozart het in 1790 in Frankfurt speelde toen daar de kroning van Leopold II tot keizer gevierd werd. Met zijn zevenentwintigste pianoconcert was hij al in 1788 begonnen, maar er was toen waarschijnlijk geen gelegenheid om het te spelen dus liet hij het drie jaar onvoltooid in de kast liggen. In 1791, het jaar dat hij stierf, kreeg hij het verzoek om mee te werken aan een benefietconcert en voor die gelegenheid voltooide hij op 5 januari van dat jaar zijn zevenentwintigste en laatste pianoconcert. Hij speelde de première op 4 maart tijdens zijn laatste openbare optreden in Wenen.
Dus no.27
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Pianoconcert no. 27 (KV 595)

http://www.youtube.com/watch?v=RCYidpqARGc (1e deel, Allegro)