Welke richting moet ik op als ik later iets met muziek wil doen?

Hallo,
Ik zit in het 3e en doe nu Vmbo kader. ik moet dus gaan kiezen welke richting ik op wil. Waarschijnlijk wil ik gitarist worden dus de muziek richting op maar welke opleiding moet ik gaan doen om daar heen te kunnen? en naar welke school moet ik dan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet naar het conservatorium gaan. Ik heb het ook gedaan, maar uiteindelijk heb je er niets aan behalve dat je iets beter kunt spelen dan nu. Kies liever een beroep dat brood op de plank brengt.

Antwoorden (4)

Als je in Amsterdam woont , dan kun je naar de confretorium college dat is naast de openbare bieb
Dat is een muziek school
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nope, ik woon bij zaandam in de buurt
Je kunt de popacademie doen op het conservatorium (daar hoef je niet klassiek geschoold voor te zijn). Ook kun je bijvoorbeeld naar de rockacademie in Tilburg, hier krijg je ook les in jezelf promoten als artiest.

Maar let wel op, want uiteindelijk leer je alleen maar beter gitaar te spelen en je kunt muziekleraar worden, maar verder kun je vrij weinig (de kans dat je echt doorbreekt met een band is gewoon klein, dus je moet altijd een andere mogelijkheid hebben). Ik wilde ook de muziekrichting op en daarom ben ik Commerciële Economie gaan doen, daar leer je o.a. projecten doen, waardoor je uiteindelijk ook in de muziekwereld terecht kunt komen, bijvoorbeeld als organisator van een festival (denk aan Pinkpop) of iets dergelijks. Ook moeilijk om daar uiteindelijk te komen, maar dromen mag altijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Na VMBO kader ga je naar het MBO. Daar is wel een opleiding die met muziek te maken heeft, namelijk Artiest Muziek. Ik weet niet waar je woont, maar er is vast een ROC bij jou in de buurt waar die opleiding gegeven wordt. Vraag maar eens aan je decaan, die weet er gegarandeerd meer van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is een Decaan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een decaan (zoals ik) werkt op elke school, om leerlingen te helpen bij de keuze van vakken en vervolgopleidingen enzo. Een decaan weet veel over vervolgopleidingen, toelatingseisen, open dagen, en dergelijke. Vraag anders maar aan een leraar of mentor wie bij jullie decaan is. Succes!
Er zijn vele wegen om "iets met muziek" te doen. In bepaalde gevallen is opleiding niet relevant, bijvoorbeeld als je een natuurtalent bent. Ligt er ook aan welke muziekrichting je wilt. Als je in jazz of klassiek geinteresseerd bent, dan is het conservatorium de voor de hand liggende weg. Daarvoor moet je wel eerst havo-niveau hebben (geen idee wat dat niveau tegenwoordig inhoudt). Maar conservatorium is niet zaligmakend. Ikzelf zit zo'n dertig jaar in de muziek (pop, soul, jazz) en ben veel uitstekende muzikanten tegengekomen die geen conservatorium hadden gedaan en soms zelfs geen noten konden lezen. Wat ik wel ondervonden heb, is dat succesvol muzikant zijn, naast goed kunnen spelen, vooral afhangt van sociale vaardigheden zoals het vermogen tot netwerken en gewoon een sympathiek persoon zijn. Ook wat zakelijk instinct is erg waardevol, want je bent vooral zelfstandig ondernemer als muzikant. Dus ik zou de onderwijsrichting kiezen die je zou willen doen als je GEEN muzikant zou zijn. Zodat je een backup hebt als het toch niet lukt (want het is een harde business). Verder heel heel veel spelen, optreden en de juiste contacten zien te leggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet niet of u/je ooit nummers van Nick & Simon gehoord heeft?
Zo iets wil ik ook gaan doen..
Ik speel gitaar en zit ook op les, maar ik wil al sinds kleins af-aan iets met muziek doen maar speel eigenlijk pas sinds 2 juli gitaar..:)