Zijn tonale talen met muziek moeilijker te combineren dan a-tonale talen?

Tonale talen zijn talen (zoals het Chinees en het Thais) waarin veranderingen in toonhoogte bij het uitspreken van een en dezelfde lettergreep structureel leiden tot een verandering in de betekenis van het woord.

Houdt dit dan tevens in dat bijvoorbeeld onder een stijgende lettergreep onmogelijk een dalende muzikale lijn kan worden geplaatst?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Muziek

Het beste antwoord

Ja dat is gekoppeld aan elkaar, intrinsiek...

Maar als je zingen bedoelt, dan zie ik wel een gelijkenis, want als de melodie daalt en je wil iets zeggen in die taal, dan kan door de melodielijn de betekenis anders zijn dan je verwacht... Dus in deze is de tekst dus als eerste bekend en zal de melodie de tekst moeten volgen... Dus dan is de muziek aangepast aan de muziek... En net zo min als je de tekst kunt veranderen, kun je de muziek veranderen...

Ik sprak ooit mat een franse missionaris die in Afrika werkte en die Swahili geleerd heeft en hij zegt, dat de toon zo veel uitmaakt dat als hij een opdracht gaf altijd onzeker bleef of die wel goed uitgevoerd werd... Hij zei soms dat een auto verplaatst moest worden van een plek naar de andere en toen was die even later gewassen, en stond nog op dezelfde plek... Dat heb je bij fonetische talen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik weet er weinig van, maar het antwoord van xiniks lijkt me zeer wijs, of het klopt weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vanuit de gedachte dat de Chinese muziek een eigen identiteit had, zijn bepaalde gedachten ontwikkeld, bijvoorbeeld ook dat alle muziek pentatonisch zou zijn (vijftonig, als je de zwarte toetsen op de piano aanslaat heb je dat). Chinese muziek heeft echter tal van invloeden ondergaan, bijvoorbeeld uit Centraal Azië.

Gezien vanuit dat 5-tonig stelsel kunnen we ons ook voorstellen dat de eventuele kans op disharmonie (betekenis van het woord) veel kleiner is in vergelijking met de veel uitgebreidere westerse toonstelsels.

Verder is de (Chinese) stem zo 'aanwezig' en het 'taalgebruik' (zang) zo netjes dat dit zeker geen aanleiding toelaat tot evt. misverstand.