Zwart op wit kan ik het niet vinden, maar feit is dat DeWolff retrorockers zijn. En de eerste Nederlandse rockers waren de Blue Diamonds, oftewel: de broers Riem en Ruud de Wolff. De band DeWolff bestaat uit de broers Luka en Pablo van de Poel, samen met Robin Piso. Mogelijk hebben de Blue Diamonds hen geïnspireerd tot het schrijven van de bandnaam met een dubbele f.

Maar wat ze er zélf over zeggen is: "De naam DeWolff is afgeleid van Hervey Keitel's personage in Pulp Fiction. Veel meer dan dat moet je er niet achter zoeken. Iemand zei een keer dat de taak van The Wolf in Pulp Fiction bestaat uit het oplossen van problemen, en dat DeWolff het probleem van de veelal wegwerpbare hedendaagse muziek oplost. Dat is leuk gevonden, maar dat idee zat er helemaal niet achter.
We hebben The Wolf gewoon omgevormd naar DeWolff, met twee hoofdletters omdat dat er stijlvol uitziet (zoals DeVille) en met twee F's omdat dat naar ons gevoel zo hoorde, haha! De gelijkenis met Wolfmother is louter toeval. Wolfmother is een coole band, maar bands als Cream en Pink Floyd hebben honderd keer meer impact op ons gehad dan Wolfmother".
Amadea