hoe kan het dat muziek van vroeger (jaren 80 en 90) zoveel beter is dan de muziek van nu?

komt dat omdat ik ouder wordt en de muziek van nu niet meer begrijp ?of heeft het te maken met nostalgie? of maken ze tegenwoordig gewoon bagger?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Muziek
5.7K

Het beste antwoord

ik denk niet zozeer dat de muziek beter of slechter is, het verschil is dat je nu officieel bij de ouwe lullen hoort.
Vroeger zeiden je ouders hetzelfde tegen jou toen ze George Michael met de Beatles vergeleken.
Tja meid, rimpels heb je crèmepjes voor, maar je bent zo oud als je je voelt...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Dat is een subjectieve vraag. Deze vraag heeft niets te maken met het vervaardigen of delen van kennis. ;)

Maar ok, ik vind wel dat je gelijk hebt. Die hardcoremuziek is echt rotzooi.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
inderdaad, maar waar mijn pennen zijn gebleven wel ;)
Dat lijkt zo omdat de onsterfelijk geworden nummers nog steeds gedraaid worden, en de echte bagger (bijna) niet meer. Dan hoor je weer een goed nummer uit de jaren tachtig, en denk je "wat was er toen toch een goede muziek", alsof alle muziek zo goed was als dat nummer.

Tot je je ineens realiseert dat 'The Tide Is High' van Blondie óók een hit was in de jaren tachtig...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik ben het helemaal met je eens, behalve met je laatste regel.
Er zijn blijkbaar toch veel liefhebbers voor de huidige muziek.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Mag ik veronderstellen dat jij in die periode in de puberteit zat, of in je begin 20? Juist dan ben je erg toegankelijk voor muziek en er vaak ook veel meer mee bezig. Dus zie het maar inderdaad als nostalgie.
Plus op dit moment is er een revival van jaren 80 muziek, dus wellicht is het voor jou: seen that, done that.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
We hebben kunnen wennen aan die oude muziek over de jaren... En herkenning is iets dat je raakt... De beste muziek van die tijd wordt herhaald en herhaald, dus door de tijd komt er een schifting van de goede en de slechte nummers... Er vind dus een veredeling door selectie plaats, want niet alle nummers uit de goede oude tijd waren goed hoor... De nieuwe muziek van heden ten dage wordt op de grote berg gegooid en gaat dan meedraaien in het selectie-proces en wordt later weer herkend en goed gevonden of niet...
ik daag je uit, download een top-40 van een willekeurig bepaalde datum en luister die helemaal af, gooi de slechte nummers weg en hou de goede over... Zou er een wezenlijk verschil zitten in die willekeurige top-40 van toen en de top-40 van nu?
Ik verwacht van niet...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Kwestie van smaak, persoonlijk vind ik dat er in de jaren 80 en 90 ook enorm veel crap is gemaakt. Neem bijv. de hele happyhardcore tijd.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Onderzoeken wijzen uit dat je de muziek die je mooi vond toen je tussen de 17 en 20 jaar was, de rest van je leven blijft mooi vinden.
Klopt dat ook een beetje bij jou?
AWM
15 jaar geleden
Ik heb het idee, omdat muziek meer 'afgeraffeld' wordt. álles moet snel tegenwoordig, dus ook de muziek kan niet mooi worden afgemaakt. Maar sommige nummers vind ik wel degelijk mooi hoor! Dus niet teveel over een kam scheren ;)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Muziek van nu is eenheidsworst. Zie het gebrekkige aantal acoorden in de popmuziek. Muziek uit de jaren 70, 80 en 90 was buitengewoon slecht. ABBA, George Michael, Elton John, menthal theo etc.. Blues is goed.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
och, vroeger was de nostalgie nu eenmaal veel beter dan nu....

Voor een groot deel heeft het denk ik met smaak te maken maar dat neemt niet weg dat je vanaf het begin van de jaren 90 (die naar mijn mening toch wel het culturele dieptepunt van de 20e eeuw waren) dat kunstvormen steeds meer aan de grillen van de managers van de artiesten onderhevig worden en meer van hetzelfde worden.

Veel artiesten tegenwoordig zijn niet meer dan werknemers in dienst van de platenmaatschappijen en dan krijg je toch een iets ander resultaat dan met een band of solo artiest die maken wat ze zelf graag horen en daar ook een boodschap mee over willen brengen. Naar mijn mening verliest de muziek dan al snel zijn ziel.

Dat wil niet zeggen dat dat voor de jaren 90 niet gebeurde. De nummers die blijven hangen zijn er ook maar een paar uit een enorme rij van hits en semi-hits. Ik heb wel de indruk dat er vandaag de dag minder nummers uit komen die echt jaren blijven steken op de manier zoals nummers als 'Bohemian Rapsody', 'Stairway to Heaven', 'Kayleigh', 'sgt Pepper's lonely heart club band', 'Johnny be Good', 'Paradise by the Dashboard light', etc. die nu nog veel worden gedraaid. Meer conformisme en minder rebellie en soul. Jammer....

Dat wil niet zeggen dat er geen progressieve artiesten meer zijn. Alleen jammer dat deze toch minder impact hebben dat de groten van weleer. Ik zie bijvoorbeeld Dream Theatre nog geen nummer schrijven/maken dat over 40 jaar nog steeds wordt gedraaid terwijl ze toch heel innovatief zijn.

Je ziet dit fenomeen niet alleen in de muziek terug. Vergelijk maar eens een film trailer uit de jaren 80 of eerder met moderne trailers. Tegenwoordig is het voornamelijk een verzameling van de grootste explosies uit de film met een diepe stem er onder die verteld hoe 1 man tegenover de rest van de wereld staat waar oudere trailers los van de film werden gemaakt. (zoek de trailers van 'Back to the Future' maar eens op bijvoorbeeld)
Er wordt meer volgens formules gewerkt voor maximaal commercieel succes. En dat moet noodgedwongen ook wel met de kosten die tegenwoordig aan een een beetje kwaliteit film hangen. Nadeel is wel dat je meer van hetzelfde krijgt en dat creativiteit en kunst ondergeschikt raken aan meer computer effecten en explosies en dat investeerders de veilige route kiezen. (dat explosie deel kan ik nog wel mee leven eerlijk gezegd... :p )

Het is een vorm van evolutie denk ik. Ik heb wel de indruk dat deze veranderingen samen lijken te hangen met de opkomst van het internet (misschien een verkeerde indruk maar ik heb die indruk zelf iig wel). De wereld veranderd. Voorlopig ben ik niet blij met waar het naar toe lijkt te gaan maar ik wacht wel af. Zo af en toe glipt er nog wel iets goeds tussen de mazen van de bonzen door.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat komt omdat je het (nieuwe) liedje waarschijnlijk een keertje hebt gehoordt en die liedjes van vroeger heel vaak. Ja dan ga je het goed vinden. Een beetje hetzelfde is de radio (bijv. 538, slam etc) die draaien ook een liedje helemaal scheel en ga je hem vanzelf goed vinden. Hoe vaker je een liedje luistert des te beter je het gaat vinden. (dit is mijn mening)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk dat dit per persoon verschilt...

Persoonlijk vind ik de muziek van begin jaren 70 tot halverwege de jaren 80 beter. En daarna de happyhouse. Tja...

Er zitten een aantal fantastische nummers tussen hoor. Maar met van die liedjes als "I god the key, I god the secret", of "Captain Jack" zijn 13 in één dozijn liedjes. En daar zijn er veel te veel van gemaakt...

En de muziek van vandaag de dag ontgaat mij eigenlijk volledig. Maar moet zeggen dat ik altijd wel een voorkeur voor Nederlands talig heb gehad en dit is nog steeds zo...