Is het mogenlijk om muziek in losse sporen te kopen?

zoals je wel is bij classic albums ziet zijn de losse sporen van een nummer vaak gewoon nog bewaard en maken de combinatie van die sporen het nummer zoals iedereen het kent.

nou vraag ik me af of je tegenwoordig een nummer onderverdeeld in de originele sporen kan kopen, die dan bijv te openen zijn in een muziekbewerkingsprogramma. zodat je zelf bijv de vocalen drums of gitaar kan verhogen of verlagen in volume ofwel verwijderen of andere dingen naar persoonlijke smaak tweaken.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Muziek
2.6K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit heet multitracks. zover mij bekend zijn deze van commerciële nummers niet te koop. (Wel zijn er links en rechts wat te vinden op internet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat dat niet te koop is, lijkt me vooral om ongevraagde en dus ongeoorloofde remixes te maken. Eigenlijk geef je dan de tools in handen voor degene die iets doen met je nummer dat je daarna juridisch kan gaan bevechten. Wellicht dat met "open" muziek wel dergelijke projecten zijn opgezet?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
maken=voorkomen

Antwoorden (1)

Sommige artietsen zetten hun sporen op hun YouTube/soundcloud, andere geven het hele bestand weg nadat het gereleased is. Maar dit verschilt dus per artiest. Je kan altijd natuurlijk vragen. Maar ze worden dus niet officieel verkocht ofzo