Hoe zet je een melodie in je hoofd om in bladmuziek?

Soms heb een melodie in mijn hoofd (geen idee waar die vandaan komt :0). Ik zou het leuk vinden om daar mee aan de gang te gaan, maar ik weet niet hoe je dat kan omzetten in bijvoorbeeld bladmuziek of om in te spelen via de computer/smartphone. Is het mogelijk om erachter te komen welke akkoorden in de melodie zitten? is hier misschien een programma voor?

alvast bedankt voor het antwoord!!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Muziek
11.9K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Daar zijn wel speel dingetjes voor.
Bijvoorbeeld:
http://www.ujam.com/ujamstudio
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
als het zonder internet wilt doen neurie je het melooditje en kijkje welke akoorden of noten er bij passen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Met bijna elk muzieknotatieprogramma kun je je melodie inspelen. De accoorden zoek je er zelf bij. Een melodie staat in een bepaalde toonsoort. De slottoon van een eenvoudige meldodie geeft meestal aan in welke toonsoort de melodie staat. Meest voorkomende accoorden zijn dan tertsaccoorden op 1e, 4e en 5e noot van de toonsoort. In toonsoort C-majeur dus c-e-g , f-a-c en g-b-d . Maar is slechts een simpel voorbeeld. Begin maar eens te oefenen met iets simpels als "vader jakob" of "kortjakje"

Het beste antwoord

1) Wat Darkmond en xClairegm zeggen: je kunt het snel neurien/fluiten en dit opnemen met je mobiel of audiorecorder. Later speel je dit af en kun je dit met wat dan ook voor instrument naspelen en dan op bladmuziek noteren of je kunt het op de computer inspelen (bijv. met een MIDI-instrument, keyboard, electronische piano,synth) - bijvoorbeeld met Sibelius (betaald), Musescore (gratis), FL Studio (betaald). Veel keyboards/electronische piano's, etc. hebben ook zelf een opnamemogelijkheid ingebouwd.

Je kunt het ook direct instrumentaal opnemen als er een muziekinstrument in de buurt is - je kunt een mini keyboard meenemen. Of een app/programma gebruiken waarmee je direct de melodie kunt inspelen en opslaan. Moet je zoeken naar "virtual midi keyboard".

2) Er bestaan ook programma's/apps die naar je melodie luisteren en hem direct omzetten in bladmuziek. Een aantal DAW's (digital audio workstations) kunnen dit ook. Ik heb ze niet getest, maar met een eenstemmige compositie werkt dit wel goed, volgens mij, met meerstemmig is het niet aan te raden. http://www.gizmag.com/scorecleaner-notes-app/27413/ en www.celemony.com/en/melodyne/what-is-melodyne

Toegevoegd na 8 minuten:
Onscreen pianotoetsenbord (piano op scherm) gebruiken met Sibelius: http://www.sibelius.com/cgi-bin/helpcenter/search.pl?com=search&words=A403&language=1
Onscreen pianotoetsenbord gebruiken met Musescore: http://musescore.org/node/8000
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

de noten een voor een noteren.daarna kijken welke akkoorden daarbij horen/passen.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is nou juist het probleem: ik weet niet wat de noten zijn...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
niko niet elke noot zit in een akoort
Een melodie bestaat uit noten, maakt niet uit of dit akkoorden zijn etc.
De noten kun je dus opschrijven zodat je de melodie later ook nog hebt, of deze eventueel kunt gebruiken in een nummer.

Zelf heb ik ook wat jij hebt.
Als eerst kun je het even opnemen terwijl je 't neuriet, voor het geval je 't vergeet. Als ik 't wil opslaan gebruik ik FL Studio en speel ik 't langzaam in met normaal piano geluid (FL Keys plugin) totdat 't klinkt zoals ik 't wil. Als je dit al wat langer doet dan gaat dat inspelen vanzelf al sneller.
Als je dat hebt gedaan en je hebt de melodie, dan kun je 't opslaan om later te gebruiken met een ander instrument, bv een harp. Bij 't inspelen staan ook de namen van de noten en alles wat je nodig hebt. Hieronder een link met een ''voorbeeld'' van hoe dat eruit ziet. Er zijn een aantal plugins waarmee je hiervan volgens mij bladmuziek kunt maken. Zal eens rondkijken mocht je interesse hebben in zoiets.

Er zullen trouwens vast makkelijkere methodes zijn, maar ik heb nul komma nul niks ervaring daarmee. Heb al mijn melodietjes gewoon opgeslagen als flp bestand.

Random voorbeeld (klinkt naar niks) : http://puu.sh/7nEIp.png
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zou het eerst neuriend opnemen zodat je het niet kwijtraakt. Daarna kun je proberen (als je een keyboard of piano hebt) het na te pingelen op je keyboard/piano. Ik zou de nootnamen (A,B,C enzovoort) op de toetsen schrijven, vind ik wel wat makkelijker. Dan kun je op papier de nootnamen schrijven. Die nootnamen kun je opzoeken en omzetten in echte noten. Van die echte noten kun je proberen akkoorden op te zoeken.
Als je geen keyboard of piano hebt, kun je altijd nog een pianoapp op je mobiel/tablet instaleren. Vaak kun je daarmee ook de nootnamen op de toetsen zetten.
Succes!