Waarom worden muzieknoten aangegeven met de letters a b c d e f en g?

En waarom niet gewoon met cijfers? Dat is toch veel makkelijker te onthouden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
1.8K
Reddie
12 jaar geleden
Bedenk een goed nummersysteem en we zijn bereid het te promoten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoezo denk je dat je cijfers handiger vindt? Er zijn maar 7 hele tonen en 5 halve tonen, zo moeilijk is dat niet om te onthouden.

Het beste antwoord

Het vastleggen van muziek op papier is vooral in de Middeleeuwen tot ontwikkeling gekomen. Maar zelfs al dáárvoor hadden de Oude Grieken een systeem bedacht met letters. Uit deze vroege tijd stammen de zeven namen van wat wij nu nog altijd de zeven stamtonen noemen. Waarom zij voor letters kozen in plaats van cijfers is niet te achterhalen. Maar wat mijzelf betreft vind ik letters makkelijker te onthouden dan cijfers!
In tabulaturen worden wel cijfers gebruikt, maar die zijn dan weer voor mensen die geen noten (willen/kunnen) lezen. Die zien er veel ingewikkelder uit dan een simpel bolletje op, tussen, boven of onder vijf lijntjes....
Amadea