De meest voorkomende metronoom aanduiding is BPM (Beats per minute). Dit geeft het aantal tellen per minuut weer. Een vaak gebruikt tempo is 72 BPM (als men wilt oefenen), nummer kunnen hier boven c.q. onder liggen. Meer informatie kun je halen uit de bijgevoegde bron

Toegevoegd na 50 seconden:
Verder heb ik mijn antwoord daarnaast gebaseerd op gitaren en mijn ervaringen hierin.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zitten grote verschillen tussen de diverse muzieksoorten, waardoor het eigenlijk onmogelijk is om een meest voorkomende tempoaanduiding te geven.
Het is mogelijk dat het Andante betreft, omdat dat tempo ongeveer overeenkomt met de menselijke hartslag. Dus een MM aanduiding van 72 of 80. Andante wordt daarom ook "tempo giusto" of "tempo ordinario" genoemd. Dat wil zeggen het 'juiste' of 'normale' tempo.
Maar Moderato zie je best vaak, dat is MM 100, en Allegro komt ook veelvuldig voor: MM 120. Dit getal betreft ook het gemiddelde van de meest gebruikte temposoorten. Dus wat dat betreft ga ik voor MM 120.
Amadea
12 jaar geleden
Het geveven ritme qua snelheid is een persoonlijke
opvatting. Zo zal de ene dirigent Andante een tempo van
92 geven, terwijl een ander het tempo van 104 aanhoudt.

Tempo Andante begint n.l. bij 76 tot 104.
Het tempo wordt vaak bepaalt door het genre muziek
zelf. Mars tempo is vaak 120. Heb je een slow nummer
gaat het vaak niet verder dan 60.

Het begint vaak met het goede tempo, maar naar mate
het te spelen stuk vordert, wordt het tempo ook sneller.
Probeer maar eens een metronoom gelijkmatig telaten
lopen met een stuk muziek.!!! ben benieuwd.