kan je struggle for pleasure spelen op een keyboard met 5 octaven?

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik wil graag piano leren spelen maar omdat een piano redelijk duur is wil ik een keyboardboard kopen, maar het keyboard dat ik wil kopen heeft 5 ovtaven en een piano meer, zijn er veel nummers bijvoorbeeld struggle for pleasure dat ik niet op dit keyboard kan spelen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Muziek

Antwoorden (1)

Keyboards zijn zeker goed om mee te beginnen, maar als je op wat hoger niveau gaat spelen (denk aan river flows in you van yiruma, het thema van Amelie van Yann Tierssen en dus ook Struggle for pleasure) kom je al gauw bij nummers terecht waarbij je net wat hoger of net wat lager als het 5-octavenbereik van je keyboard moet spelen.

Als je nog geen ervaring hebt in het spelen van instrumenten: begin met dat keyboard zou ik zeggen, dan kun je later altijd nog overstappen op een (elektrische) piano.

Als je al wel ervaring hebt: Waarschijnlijk zit je dan een stuk sneller op een hoger niveau dan als je geen ervaring zou hebben. Dan zou ik een elektrische piano overwegen. Die hebben vaak evenveel octaven als een akoestische piano, maar zijn wat goedkoper (helaas nog steeds prijzig) en je zit niet met de stemmingskosten die je bij een normale piano wel hebt. De aanslag voelt ook bijna hetzelfde aan als bij een akoestische piano; een keyboard speelt wezenlijk anders in de zin dat het niet uitmaakt hoe hard je de toets indrukt, het volume gelijk blijft.

Kortom: keyboard is een mooi begin, maar als je al ervaring hebt op andere instrumenten is een elektrische piano een mooi alternatief voor een akoestische.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je hebt ook aanslag gevoellige keyboards hoor. En een elektrische piano klinkt en voelt anders dan een akoestische.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ik ben inderdaad een beginner en heb nog nooit op een piano gespeeld, dus ik was van plan om een yamaha psr - e343 te kopen, is dit een goed keyboard om mee te beginnen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Aanslaggevoelige keyboards zullen er inderdaad wel zijn (ik kan me alleen de half vergane versies van familie en vrienden herinneren en die hadden dat niet, vandaar dat ik dat dacht). Yamaha's zijn over het algemeen wel goed en als dat er een is met aanslaggevoeligheid is het helemaal mooi. Misschien kun je bij een muziekwinkel wat meer info vragen? Zij weten vaak wel de exacte verschillen tussen merken en types. Plus zij kunnen de prijs-kwaliteit verhouding wat beter inschatten dan random mensen van internet zoals ik...