Is de ilife muziek van imovie copyrighted?

ik wil achtergrond muziek voor een filmpje op youtube maar kan dat zomaar?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Muziek

Het beste antwoord

Indien je hier enkel verwijst naar de iLife- en iMovie geluidseffecten, zoals deze standaard worden mee-geinstalleerd, dan biedt de licentieovereenkomst hier uitkomst. De licentieovereenkomst ben je aangegaan door het aanschaffen én het installeren van de software.

Apple zegt hierover in de licentieovereenkomst o.a. het volgende:
L. Digitaal materiaal.
Tenzij anderszins vermeld in deze overeenkomst, is het u niet toegestaan de foto's,
afbeeldingen en illustraties, het audio- of videomateriaal, of overeenkomstig materiaal (gezamenlijk "digitaal materiaal" genoemd) die deel uitmaken van of worden aangeboden als onderdeel van de Apple software op commerciële basis of anderszins als afzonderlijk materiaal te gebruiken, extraheren of verspreiden. Het is u
evenmin toegestaan het digitale materiaal te gebruiken buiten de context van het bedoelde gebruik van de Apple software.
M. Voorzieningen en ondersteuning van iMovie.
<>
De Apple software bevat voorbeeldmateriaal, bestaande uit onder meer illustraties, geluids- en videofragmenten en/of sjablonen (“voorbeeldmateriaal”). Dit voorbeeldmateriaal is het eigendom van Apple en/of licentiegevers van Apple en valt onder de bescherming van de toepasselijke eigendomsrechtelijke
bepalingen en andere wetten, met inbegrip van maar niet beperkt tot het auteursrecht. Tenzij anderszins aangegeven, mag u al het voorbeeldmateriaal van de Apple software gebruiken in uw eigen videoprojecten zonder dat hiervoor royalty's verschuldigd zijn. U mag het voorbeeldmateriaal echter niet als afzonderlijk
product verspreiden.

Ofwel: Ja, je mag het in een productie gebruiken maar niet op commerciële basis. Een film maken voor thuis is OK, maar laat je 'm op een DVD zetten voor de verkoop, dan is dat niet OK.