Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is het verschil in toonhoogte als het in mineur wordt afgespeeld?

Het koningslied als in de link: http://www.dumpert.nl/mediabase/6539414/a4e00567/het_koningslied_in_mineur.html
Is dit gewoon een halve toon te laag of werkt dat anders?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Muziek
785

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Anderhalve toonlager. Als je het lied dus echt zou spelen, en het zou bv. in C majeur staan, speel je het nu in A(mineur). Echter is dit gewoon met software omlaag gepitcht o.i.d( ik heb geen verstand van al die software-termen)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
is anderhalve toonladder hetzelfde als anderhalve toon?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zie dat ik ''toonlager'' aan elkaar heb geschreven dit was natuurlijk niet de bedoeling( maar dit even terzijde...) Nee anderhalve toonladder is absoluut niet het zelfde als anderhalve toon.
Een toonladder is gewoon een opeenvolging van toonsafstanden, binnen de toonsoort(hier heb je heel veel variaties in, maar als je van de majeur toonladder uit gaat zijn het deze toonsafstanden:( of je nou op C begint of op G#)1 - 1 - 1/2 - 1 - 1 - 1 - 1/2. Anderhalve toonladder is eigenlijk niks... je kunt het wel spelen, maar dan speel je in principe gewoon de toonladder, zonder alle noten. Anderhalve toon( oftewel 3 halve toonsafstanden(=één toets naar links of rechts)) wordt ook wel een kleine terts genoemd, en zo kun je dus van mineur naar majeur rekenen en andersom. Bv. C majeur wil ik ''ver-mineuren''. Dan ga je 3 halve toonsafstanden naar beneden, C -> B -> Bb -> A, waarbij je nu dus A mineur hebt, ipv C-majeur. Wat je met de zelfde tonen speelt, alleen speel je het nu vanaf A. Kijk anders even naar de ''kwintencirkel'' op internet ergens, misschien dat dat het één en ander nog verduidelijkt
gvrox
10 jaar geleden