Wat is het verschil in toonhoogte als het in mineur wordt afgespeeld?

Het koningslied als in de link: http://www.dumpert.nl/mediabase/6539414/a4e00567/het_koningslied_in_mineur.html
Is dit gewoon een halve toon te laag of werkt dat anders?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Muziek

Het beste antwoord

Anderhalve toonlager. Als je het lied dus echt zou spelen, en het zou bv. in C majeur staan, speel je het nu in A(mineur). Echter is dit gewoon met software omlaag gepitcht o.i.d( ik heb geen verstand van al die software-termen)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
is anderhalve toonladder hetzelfde als anderhalve toon?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zie dat ik ''toonlager'' aan elkaar heb geschreven dit was natuurlijk niet de bedoeling( maar dit even terzijde...) Nee anderhalve toonladder is absoluut niet het zelfde als anderhalve toon.
Een toonladder is gewoon een opeenvolging van toonsafstanden, binnen de toonsoort(hier heb je heel veel variaties in, maar als je van de majeur toonladder uit gaat zijn het deze toonsafstanden:( of je nou op C begint of op G#)1 - 1 - 1/2 - 1 - 1 - 1 - 1/2. Anderhalve toonladder is eigenlijk niks... je kunt het wel spelen, maar dan speel je in principe gewoon de toonladder, zonder alle noten. Anderhalve toon( oftewel 3 halve toonsafstanden(=één toets naar links of rechts)) wordt ook wel een kleine terts genoemd, en zo kun je dus van mineur naar majeur rekenen en andersom. Bv. C majeur wil ik ''ver-mineuren''. Dan ga je 3 halve toonsafstanden naar beneden, C -> B -> Bb -> A, waarbij je nu dus A mineur hebt, ipv C-majeur. Wat je met de zelfde tonen speelt, alleen speel je het nu vanaf A. Kijk anders even naar de ''kwintencirkel'' op internet ergens, misschien dat dat het één en ander nog verduidelijkt
gvrox
10 jaar geleden
Als ik alle noten van een C majeur akkoord 3 halve tonen naar beneden transponeer krijg ik (naar mijn mening) een A majeur akkoord.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat klopt, alleen werkt het niet zo. Je hoeft niet alle tonen te verlagen.
gvrox
10 jaar geleden
Dus het lied zoals in de vraag is niet in mineur gezet vanuit het origineel door het anderhalve toon lager af te spelen. Want dan zou je alles verlagen, en majeur blijft dan majeur.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb even de reaguursels bekeken en het is inderdaad moeilijker dan ik dacht. Met Celemony Melodyne schijnt het gedaan te zijn.
Ik heb het zelf gedaan door alles 3 halve noten te laten zakken maar dat was toch niet hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is inderdaad best moeilijke materie, al helemaal als ik het zonder piano aan de hand met uitleggen. Als je een C-majeur toonladder neemt: c d e f g a b.
En nu A-mineur(!) : a b c d e f g ( dit is dus een Mineur- akkoord omdat er een kleine terts in zit ( a -> c ). Als je alle tonen van een c-majeur akkoord zou verlagen met anderhalve toon, dan zal e een c# worden, en dan is het dus een majeur akkoord, maar zo werkt het dus niet!!! Elk akkoord heeft een functie en die moet behouden blijven, omdat het anders inderdaad raar/niet logisch gaat klinken. Als je zomaar elk akkoord anderhalve toon gaat verlagen, of zelfs gewoon van C-majeur, C-mineur gaat maken, gat het je vies tegenvallen. Maar nogmaals, misschien leg ik het wel op een onbegrijpelijke manier uit, maar het is gewoon ingewikkeld. Als je dit echt interessante materie vind raad ik je aan om een cursus of lessen te gaan volgen, want er zijn tal van uitzonderingen en zijwegen, die we hier moeilijk kunnen bespreken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je hebt het perfect uitgelegd, ik sluit deze vraag en nogmaals bedankt!