Waarom wordt een cover of een remix geen plagiaat genoemd?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Muziek
2.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat vind ik nu eens een goede vraag. Nooit aan gedacht, maar wil graag de antwoorden lezen. +1
Rieneke1
14 jaar geleden
goeie vraag idd!

Het beste antwoord

Er bestaan 2 soorten rechten: compositie-recht (BUMA) en master-recht (STEMRA).

Als je een cover wil maken, moet je toestemming krijgen van de eigenaar van het componisten-recht, maar dit is weer afhankelijk van waar deze cover voor gebruikt gaat worden (uitbrengen op CD, voor tv, live optredens etc). Bij een cover vraag je dus toestemming en als deze gegeven wordt, kan er uiteraard geen sprake zijn van plagiaat.

Een remix is zelfs meestal in opdracht van de artiest/label/platenmaatschappij. Die willen een origineel in een ander jasje hebben, om uit te kunnen brengen.

Plagiaat is wanneer er zonder toestemming onderdelen van een nummer gebruikt worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Omdat vooraf toestemming is gevraagd om het nummer te mogen remix'en of coverren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
sommige liedjes zijn door vele gezongen in de diverse versies,zoals time after time , of knocking on heavens door.
dat zijn nummers waar vrije rechten op zitten .
voor andere nummers moet er inderdaad toestemming worden gevraagd doe je dat niet dan kan je alles afstaan wat er mee verdient word,na de nodige rechtzaken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gecoverde nummers zijn niet per definitie vrij van rechten, ook de door jou genoemde voorbeelden niet. Voor het coveren of remixen van een nummer moet toestemming gevraagd worden en in de meeste gevallen ook voor betaald.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Muziek wordt alleen vrij van rechten indien de componist langer dan 70 jaar geleden overleden is (althans, in nederland). Een opname van een stuk muziek is vrij van rechten indien deze ouder is dan 50 jaar.
Plagiaat betekent dat je een werk van een ander uitbrengt als iets van jezelf. Bij een cover of remix is duidelijk dat het origineel van iemand anders is.

Soms is een cover sucesvoller dan het origineel. Het komt zelfs voor dat de cover zo bekend is dat deze als het origineel beschouwd wordt, zoals bij een aantal nummers van Elvis Presley bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat de rechthebbende netjes zijn deel krijgt!

Toegevoegd na 45 seconden:
En het kopiëren niet verborgen wordt.
rose
14 jaar geleden
Plagiaat is het overnemen van andermans werk zonder correcte bronvermelding.

Bij een cover wordt altijd netjes vermeld wie de oorspronkelijke componist is.

Iemand die plagiaat pleegt doet net of hij de componist is van het werk, bij het maken van een cover of remix gebeurt dat niet.