Krijgen verre verwanten van beroemde componisten nog recettes van gespeelde werken ?

bv als je een verre verwant bent van JS Bach of Mozart of is die tijdsduur te lang dat je als familie niks meer op te eisen hebt ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Muziek
1K

Antwoorden (2)

Nee.

"Auteursrecht eindigt pas na 70 jaar, te rekenen vanaf de eerste januari, volgende op het jaar waarin de maker is overleden. Dat verklaart waarom veel klassieke muziek vrij is van auteursrecht. Het is immers al langer dan 70 jaar geleden dat Mozart en Bach zijn overleden."

De erven Mozart en Bach krijgen dus niets meer...
11 jaar geleden
De auteursrechten van uitgegeven werk eindigt 70 jaar na de dood van de auteur. Maar als jij een onuitgegeven werk van een componist vindt kun jij de auteursrechten claimen. Een platenmaatschappij heeft dit tot zijn schande ondervonden door een pas gevonden werk van een Franse barokcomponist ongevraagd uit te brengen. De rechtbank heeft bepaald dat ze een paar ton moesten betalen aan de ontdekker.