Betekenis van de lyrics One- U2?

Zit er een andere betekenis achter zijn text, dan het in de eerste instantie lijkt? Namelijk liefde?

"De tekst van het lied One, 1990, geschreven door Bono Vox van U2, is in Groot-Brittannië uitverkozen tot beste songtekst aller tijden....

Bono heeft zich over de betekenis van zijn tekst nooit uitgelaten. Het liedje wordt vaak gedraaid bij bruiloften, maar volgens U2-gitarist The Edge heeft het daar „niets mee te maken ".

http://www.lyricstime.com/u2-one-lyrics.html

Toegevoegd na 53 minuten:
Hoe interpreteer jij de tekst?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Muziek
10.9K

Antwoorden (4)

Zolang Bono zich hier niet over uitlaat, zal het gissen blijven. Hij is de enige die het weet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naar de tekst kijkend zou het goed over hem zelf kunnen gaan, over een soort innerlijke tweestrijd tussen z'n eigen 'ikken'. Of over een verstoorde relatie tussen hem en een ouder (z'n moeder?).

Een vrolijk liedje over liefde is het namelijk niet, hij zingt dat ze elkaar moeten dragen en steunen, maar ook dat hij niet snapt wat de ander nou nog komt zoeken als hij contact zoekt met de 'ik-persoon', vergeving, de doden wekken, op een voetstuk geplaatst worden door de spoken in je eigen hoofd?

Ik zet er geld op in dat het bedoeld is voor iemand die een hele moeizame relatie met z'n moeder heeft of iemand die een verknipte relatie met zichzelf heeft.

Maar zo zal iedereen er wel iets uit kunnen halen dat op hemzelf van toepassing is.

Prachtig lied, in de originele uitvoering, trouwens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het had over dat je gaat scheiden van je partner.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naar verluid gaat het over de verstoorde relatie die bono met zijn vader had, geen romantisch liefdes liedje dus wat vaak word gedacht. "sometimes you can't make it on your own" wat ook over zijn vader gaat. laat wat parralellen zien.

Toegevoegd na 43 minuten:
intressant is wel dat bono een begenadigd spreker is en juist makkelijk communiseert met wie er ook op zijn pad komt: de paus, george bush, 50.000 mensen in wembley. maar wat ik begrijp is de relatie met zijn vader de enige die door 2 sterke persoonlijkheden die op elkaar lijken, de enige die echt moeizaam is verlopen. bono als persoon is innememd en eerlijk zover ik kan beoordelen. een implicatie van zijn karakter is daarmee wel dat als iets op scherp gezet word hij dat ook toelaat en niet gaat sussen of toneel spelen. en dat is wat ik mij altijd heb voor gesteld bij de text van one... onoverkombare karakters maar wel vader en zoon.

intressant stukje interview waarin bono zijn mening kracht bijzet. (eerste 2 min)

http://www.youtube.com/watch?v=RZLmJ9mHCe4&feature=related