is er een verschil in klankkleur tussen een buffetpiano, een vleugelpiano en een draagbare (stage)piano (géén keyboard)?

vooral het eventuele verschil tussen een stagepiano (dus een "draagbare" die makkelijk getransporteerd kan worden) en de "vaste" piano's zoals een buffetpiano en een vleugel (die veel moeilijker transporteerbaar zijn).

11 jaar geleden
in: Muziek
1.6K

Het beste antwoord

Er is absoluut verschil! Alle piano's hebben verschillende klankkleuren! Afhankelijk van houtsoort, afmeting, etc.
Het gaat voornamelijk om smaak, maar naar mijn mening is er nog geen digitale piano gemaakt die echt als een vleugel klinkt. Ze samplen wel echte vleugels voor de samples van stagepiano's, maar die maken ze altijd te klinisch! Ze stemmen de piano tot in perfectie en hebben weinig bijgeluiden. Zoals de resonantie van de kast, snaren, kleine onzuiverheden, etc.
Voor mij haalt dat het leven uit de piano! Ze proberen het wel deels op te lossen door sympathetic resonance toe te voegen aan de samples en bijgeluiden zoals pedaal mechaniek en demper samples.

Het beste wat ik digitaal heb kunnen vinden is op het moment gemaakt door imperfect samples en wordt gemaakt voor de studio industrie. Je zou het in combinatie met een digitale piano in combinatie met een laptop kunnen gebruiken op het podium of thuis. Dat is wat ik doe.

Maar als ik mag kiezen, koos ik een vleugel! Persoonlijke smaak ligt bij de August Forster!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
liveisgreat
11 jaar geleden
Bedankt voor je bijna poëtisch antwoord...alvast een plusje waard!
"Imperfect" samples? kan je even beschrijven wat daar het "bijzondere" aan is tov andere digitale piano's? bedankt alvast
tja, een vleugel... mocht ik plaats hebben... alleen dat uitzicht al.hmmm. Ik kijk eens naar zo een Forster op internet (om even weg te dromen :-)).
Maar helaas ben ik gehouden aan een buffetpiano of een digitale. en voor het transporteren vind ik een digitale dan handiger natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik snap het punt! Daar loop ik ook tegen aan!
Pianisten willen gemotiveerd worden door het instrument waar ze op spelen! Dit door gevoel van toetsen en mechaniek en bovenal door klank! Dat is wat bij digitale piano's vaak zo lastig te vinden is, de fabrikanten maken voornamelijk digitale piano's die geschikt zijn voor pop en goed te mixen voor op podium. Dat is voor een pianist vaak te glad en plat.
Zo hoor je bijvoorbeeld al jaren dezelfde samples van Yamaha. Waar ik echt op uitgekeken raak. Imperfect samples is een bedrijf uit Engeland die verschillende piano's gesampled hebben. Zij hebben dit naar mijn mening als beste gedaan. Hierbij krijg ik het gevoel dat ik achter een echte vleugel zit. Luister de demo's maar eens (zoeken naar imperfect samples op Google).
Zij maken van deze samples dan een library, die door software te gebruiken is in combinatie met een digitale piano. Je koopt dus de library, die laad je in een software programma die die library kan draaien. Je sluit een willekeurige digitale piano aan via midi, of USB. En dan kun je dus via je laptop/computer spelen met hele goede vleugel samples! Als je voor zo'n optie gaat, kun je de digitale piano uitzoeken op wat je lekker vindt spelen! En eventueel goed genoeg vindt klinken op podium. Maar net waar je het voor gaat gebruiken. Ik heb bijvoorbeeld een nord stage 2. Speelt lekker licht, zodat je niet snel kramp in je vingers krijgt. En heeft acceptabele samples voor op het podium! Voordeel is, dat je zelf kan kiezen welke samples je wil gebruiken! Als je gewoon een piano wil voor in de woonkamer, en je wil zorgeloos oefenen, zonder teveel overlast te veroorzaken, kun je een digitale nemen, maar ik zou dan kiezen voor een staande piano met een silence systeem. Die systemen zijn ook altijd later in te bouwen. Dan heb je best of both worlds!
De samples in het silence systeem zijn niet de aller beste, maar volstaat voor oefenen.
Succes met uitzoeken!