is er een verschil in klankkleur tussen een buffetpiano, een vleugelpiano en een draagbare (stage)piano (géén keyboard)?

vooral het eventuele verschil tussen een stagepiano (dus een "draagbare" die makkelijk getransporteerd kan worden) en de "vaste" piano's zoals een buffetpiano en een vleugel (die veel moeilijker transporteerbaar zijn).

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Er is absoluut verschil! Alle piano's hebben verschillende klankkleuren! Afhankelijk van houtsoort, afmeting, etc. Het gaat voornamelijk om smaak, maar naar mijn mening is er nog geen digitale piano gemaakt die echt als een vleugel klinkt. Ze samplen wel echte vleugels voor de samples van stagepiano's, maar die maken ze altijd te klinisch! Ze stemmen de piano tot in perfectie en hebben weinig bijgeluiden. Zoals de resonantie van de kast, snaren, kleine onzuiverheden, etc. Voor mij haalt dat het leven uit de piano! Ze proberen het wel deels op te lossen door sympathetic resonance toe te voegen aan de samples en bijgeluiden zoals pedaal mechaniek en demper samples. Het beste wat ik digitaal heb kunnen vinden is op het moment gemaakt door imperfect samples en wordt gemaakt voor de studio industrie. Je zou het in combinatie met een digitale piano in combinatie met een laptop kunnen gebruiken op het podium of thuis. Dat is wat ik doe. Maar als ik mag kiezen, koos ik een vleugel! Persoonlijke smaak ligt bij de August Forster!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100