Heeft iemand wat achtergrond informatie over het stuk 'the maid of the moor'? van Goff Richard.

Achtergrond info zoals waarom het stuk is geschreven, wat het verhaal achter de muziek is enzo...

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Muziek
1.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Iets met veen meisje? :)

Het beste antwoord

Goff Richards componeerde het stuk in 1996 met de titel Demelza, en onder het pseudoniem van Hugh Nash. Hij schreef het voor de sopraan-cornettist van de Brighouse en Rastrick brassband, Brian Evans. Demelza was een mooi dienstmeisje in de televisieserie Poldark, die rond 1975 uitgezonden werd. De serie was gebaseerd op een twaalfdelige reeks historische romans van Winston Graham. De hoofdpersoon verwerkt zijn verdriet over de dood van zijn verloofde door met Demelza te trouwen.

Demelza is een specifieke meisjesnaam uit Cornwall. Het natuurlijke landschap van Cornwall bestaat vooral uit rotskusten en moerassen.
Richards' was onzeker over hoe zijn compositie zou worden ontvangen en bracht het daarom onder pseudoniem uit. Die onzekerheid bleek later helemaal niet nodig want het is nog altijd een topstuk.
Het staat nergens verder beschreven, maar ik vermoed dat het in de vergetelheid raken van die tv-serie de reden is dat de compositie onder een andere hoofdtitel opnieuw werd uitgebracht.
Amadea
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Maid of the Moor

Dit werk van de hand van Goff Richards werd in de 80-er jaren geschreven en is vooral bekend geworden als Demelza in de versie voor althoorn. Marten van der Wal bewerkte dit werkje voor bugel en orkest. De melodie is zeer bijzonder en wordt op een prachtige wijze in de compositie verwerkt