hoe record ik het best een akoestische gitaar?

Hee mensen, ik ben nu al een tijdje bezig met me eigen "home record studio" maar nu lukt de akoestische gitaar niet helemaal, krijg er gewoon geen goed geluid uit. ik heb een gitaar van 800 euro (eastman) en de nt1-a condensator microfoon.
volgens mij ligt het daar niet aan.
Hoe kan ik het beste recorde? microfoon plaatsen en mixen enzovoort, kan iemand mij hiermee helpen?
en moet ik mischien anere microfoons hebben speciaal voor akoestische gitaar? zou dat handig (nodig) zijn?

Groetjes, alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
1.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is er overigens mis met het goede Nederlandse woord "opnemen"? ;-)

Antwoorden (6)

de micro is goed maar het is een condensor micro dus vergeet de phantoom power op je mengtafel niet aan te zetten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een deel van het succes is een ruimte zoeken met weinig galm, je microfoon is al heel goed gekozen. (ik heb zelf 2 NT 5 microfoons)
Als je nu de microfoon vooral NIET voor het klankgat plaatst, maar liever op een beetje afstand (ongeveer één meter is prima) dan zal het geluid vast beter worden.
Omdat de afstand tussen de microfoon en de gitaar al vrij groot is zal de akoestiek van de ruimte een belangrijkere bijdrage aan de klank kunnen geven, daarom is een galm-arme ruimte van belang.
Wat het mixen betreft kun je met een parametrische equalizer eventueel sterke resonanties in het mid gebied wat verzwakken, maar probeer vooral niet te veel te EQen: het geluid gaat er meestal heel onnatuurlijk door klinken.
Een extra voordeel van de iets grotere microfoonafstand is dat je het ritselen van de vingers van de linkerhand over de snaren minder prominent opneemt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad, deze microfoon moet zeker een goed geluid kunnen geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het laag wat afzwakken (low cut) kan ook helpen. Daarmee verminder je het "boom-effect". Maar dat zou ook door een goed plaatsing van de mike kunnen werken (idd niet direct voor het klankgat).
Ik heb er zelf destijds een aparte kam in laten zetten met akoestische keramische (piëzo ) elementjes per snaar en een microfoonuitgang.

Bij een passief piëzo element hoef je nooit een batterij te verwisselen, maar daardoor is het geluid ook vlakker dan een actief element. Bij een actief piëzo element heb je dat probleem weer niet. Ik heb zelf een passieve.

Maar doorgaans moet het ook goed werken met een condensator microfoon, hoewel die soms gaan rondzingen. Eventueel kan je verschillende merken proberen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Okee, veel meer kennis in deze antwoorden, ik heb die van mij maar even verwijderd. :-)
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom? Ik vraag me af of een microfoon niet net zo goed werkt als een akoestisch versterkt element. Zoiets moet ook maar net passen en in mijn geval is het geluid wel iets veranderd. Ik heb een Dion uit de jaren 80 en daar zat een bronzen (denk ik) kam bij. Die hebben ze toen vervangen door een kam met keramische elementen. Mijn gitaar is nu semi akoestisch, maar ik vond eerlijk gezegd het geluid met de metalen kam iets mooier.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@som: Ik had alleen een antwoord gegeven om die microfoon dichter bij de klankkast opening neer te zetten.
Toen ik jouw en Koosknip's antwoord las, vond ik die van mij geen meerwaarde meer hebben, dus vandaar door mij weer verwijderd. Blijft het ook overzichterlijker toch? :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat doe ik ook meestal zo als mijn antwoord dubbel is. @Brankos: Ja, daar ben ik het wel mee eens. Dat was ook eigenlijk de reden dat ik het element liet plaatsen.
Koop een line 6 UX2 rond de 100 euro heb je ereen.
Daar kun je perfect mee opnemen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beetje antwoord en veel vraag.
Opnemen akoestische gitaar moet je experimenteren.
Hangt ook van wat voor geluid je wilt hebben.
Vraag van mij is, als je dit van plan bent.
Hoe kan het dat je je daar dan niet in verdiept (leest, googled enz.) en dit soort vragen op deze site plaatst?
Ik bedoel: google eens op "recording acoustic guitar" en je kunt je dagen vermaken. (Met beter info dan wie dan ook hier in kort kan antwoorden.)

Toegevoegd na 1 minuut:
Wel een gitaar van 800 euro en microfoon van 185.
Maar beetje moeite doen hoe er mee om te gaan....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nou, geloof het of niet ik heb egt uren achter de computer zitten leze en alles en egt super veel opgezocht maar t lukt me gewoon niet. ( ik heb er trouwens wel veel van geleerd ).
en trouwens ik ben 14 ;) en we zijn egt niet rijk ofso, die gitaar van 800 euro krijg ik ook niet zomaar, ik speel al van me 6de gitaar en speel vaak in veel plaatsen in nederland. en heb me "home studio" pas sinds de zomer, ik weet nog niet goed hoe ik er mee om moet gaan ( me engels is ook niet al te best (zo is het moeilijk om dingen te begrijpen op het internet ). ik ga ook mischien workshops volgen voor "home studios". en ik speel trouwens ook nog piano,drum en bas.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi hend444.
14 of 41 maakt niet uit.
Net als gitaar (piano, drum, bas enz) is opnemen en mixen een kunst. Dat leer je dus niet op internet.
Oefenen!!
Workshops (en de meeste "home studio's" gaan voor 99% over DJ mixen. (zucht.)
Zou zeggen gitaar en microfoon ligt het niet aan.
Nu nog experimenteren en oefenen (gewoon uitproberen) met opnemen en mixen. Suc6.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jaa ik weet dat het heel veel oefenen is enzo , vind ik ook helemaal niet erg. maar ik weet niet waar ik moet beginnen en er zijn egt bijna geen workshops voor mijn leeftijd:( als jij er één weet in Utrecht wil ik het GRAAG horen:). Groetjes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok. Poging. (Of hoe ik het doe tenminste)
Zorg dat je in een ruimte speelt met een redelijk akoestiek.
(Het gaat tenslotte om opnemen van een akoestisch instrument)
Als gitaar ook een element heeft neem ik deze ook (op een apart spoor) op.
Plaats microfoon (NT1-a) op ong. 50 cm (op statief) gericht op de 12de fret. (Afstand mag varieren,)
Zorg dat opname volume correct is.
Vaak gebruik ik nog een omnidirectioneel microfoon (op oor hoogte naast speler) op een apart spoor.
Pas op voor phase cancellation bij meerdere microfoons.
Opnemen die hap.
Mixen? Bij akoestisch gebruik ik bijna altijd high-pass filter (EQ) om wat booming van de laag weg te halen.
En voor de rest (EQ en eventueel Compr. of galm) en verhouding tussen sporen naar smaak.
Groet.
Met een mengpaneel(tje) en een Shure SM 58(?) moet het lukken.

Plaats de microfoon op enige afstand van het gat van de gitaar(statief gebruiken) en kijk uit voor rondzingen als je ook een gitaarversterker gebruikt.