Wat is de maatsoort van het lied 'On the turning away' van Pink Floyd?

Toegevoegd na 1 minuut:
En wat is de klanksterkte?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Muziek
1.1K

Antwoorden (2)

4/4 maatsoort:

http://www.onlinesheetmusic.com/on-the-turning-away-p284297.aspx
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn hier 3 maatsoorten: 4/4, 2/4 en 6/4. Het liedje start in 4/4 maat, maar steeds aan het einde van een zin, wordt naar een 2/4 maat gesprongen. Als je meetelt tot 4, tijdens het beluisteren merk je dat je niet "uitkomt", en dat het accent "verspringt". Het lijkt dus net of de muzikale zin niet wordt afgemaakt, maar dat is m.i. nou net de kracht van het liedje. Er gebeurt iets ongewoons. In het instrumentale gedeelte, komt voornamelijk de 6/4 maat om de hoek kijken. Valt ook best te ontdekken als je meetelt.

Over klanksterkte valt niet zoveel te zeggen: hoogstens dat er sprake is van veel afwisseling in volume, dat daar heel creatief mee wordt omgegaan, en dat de afwisseling op verrrassende momenten komt.