Wat is een VJ precies?

Ik weet dat presentatoren van TMF,MTV etc. VJ genoemd worden,maar je hebt ook VJ's in clubs etc. wat houdt dat precies in?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Muziek
9.5K

Antwoorden (4)

Het verschil tussen DJ en VJ is dat een DJ gebruik maakt van muziek.

Een VJ is iemand die gebruik maakt van videomateriaal in een club.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
vj is een video jockey net als een disc jockey die discs (plaatjes aankondigt) maar dan kondigt een vj videoclips aan vandaar video jockey
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In clubs zijn soms allemaal videobeelden te zien, bijvoorbeeld geprojecteerd op een muur of groot scherm. Dit kan je ervaring tijdens het dansen extra leuk maken, doordat de beelden die je ziet de sfeer beïnvloeden.
De persoon die die beelden verzorgt, is de vj.
Het kunnen heel standaard losse video's achter elkaar zijn, maar de vj kan ook zelf een soort videokunstwerk maken door verschillende beelden te mixen, of de keuze van beelden laten afhangen van de sfeer in de zaal, net zoals een dj de muziek ook kan aanpassen aan hoe het publiek reageert, om ze een zo extatisch mogelijke ervaring te kunnen geven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+Een VJ kan ook met software alle beelden zelf hebben gemaakt of laten genereren.
Een deel van het antwoord zag ik hier boven al staan, maar voor een compleet antwoord verwijs ik je naar de onderstaande link. Hierin wordt goed duidelijk gemaakt wat het verschil is tussen de 'ouderwetse' VJ (videojockey die al in de jaren 80 en 90 op MTV en TMF video's aankondigde) en de 'moderne' video kunstenaar.

Een klein stukje om het onderscheid aan te geven:
"Het woord VJ is afgeleid van Video Jockey, maar wordt tegenwoordig vaker gebruikt als afkorting van het correctere Visual Jockey. Deze term wordt vooral gebruikt bij presentatoren bij muziekzenders als TMF of MTV en verhoudt zich daar, zoals een radio-DJ zich verhoudt tot een club-DJ."

Nogmaals, voor meer informatie: zie onderstaande link.