Is het handig (slim) om (muziek)oordopjes in te doen bij een groot festival als Pukkelpop?

Gaat vooral om het hoofdpodium, in de buitenlucht. We willen proberen een beetje vooraan te staan. Is het dan verstandig om oordopjes in te doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Muziek
1.1K

Het beste antwoord

Ja, concertdopjes zijn erg prettig en nuttig, enerzijds omdat ze de allerhardste tonen eruit filteren zodat je minder snel je gehoor beschadigt, anderzijds omdat je met oordoppen in, ondanks de keiharde muziek, de mensen om je heen veel beter kunt verstaan. Als je gesprekspartner ook dopjes in heeft, hoef je niet constant te schreeuwen om jezelf verstaanbaar te maken. Het is veel minder vermoeiend.

Concertdopjes koop je voor ongeveer 20 euro, ik heb de mijne bij de opticien/audicien vandaan. Bij de Xenos zijn ze tegenwoordig ook te koop, voor minder geld, ik heb geen idee hoe de kwaliteit van die dopjes is. Op maat gemaakte dopjes zijn een stuk duurder.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

ja, dan is het zeker verstandig om gehoorbescherming te dragen. muziekoordopjes bieden niet echt bescherming. je kunt beter kiezen voor oorpluggen.

als je vaker naar concerten gaat dan kun je ook kiezen voor op maat gemaakte oordoppen. dezen kosten ongeveer 60 a 80 euro en zitten een stuk comfortabeler.
AlphaLimaSierra
11 jaar geleden
Zeker als je vooraan gaat staan zou ik oordopjes in doen.
Er komt behoorlijk wat lawaai van zo'n podium af, anders heb je grote kans op gehoorschade.
11 jaar geleden
Als je het doet kan je bij de Apotheek van die speciale oordopjes halen. Het is zeker verstandig en je doet er ook goed aan. Zeker als je nog heel lang goed wilt horen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Draag degelijke gehoorbescherming. Oordopjes om op te rollen bieden basisbescherming. Oorkleppen of oordoppen op maat bieden betere bescherming.

Een eenvoudige test: kies een gesprekspartner uit en ga op een meter van elkaar staan. Kan je nog communiceren zonder te roepen? Dan zijn oordopjes niet nodig. Als je elkaar niet meer kan verstaan zonder te roepen kan je gehoorschade oplopen indien je langdurig zonder gehoorbescherming aan deze situatie wordt blootgesteld.