Was er ooit een Nederlandse soulband The Free?

Ik kan me vaag herinneren dat er ooit een soulband was die The Free heette, en van naam moest veranderen toen de Engelse The Free een monsterhit scoorden met "Allright Now". Het blijkt niet een voorloper van de Swinging Soul Machine te zijn geweest. Verder kan ik er niets over vinden.
Hun elpee op het Philips label heet The Funky Free.
Wie weet er meer van deze soulband?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Muziek
3.7K

Het beste antwoord

Jazeker. Het was een Rotterdamse band, opgericht in 1968. De bezetting bestond uit Ray Nichols, Egon Verhoeven, Julian Schell (dan nog op gitaar), Peter Vlietstra, Cees Mason, O’Connor, Harry Jamin en Max Spangenberg. Later kwamen daar ook bassist Fokke Openty en tweede toetsenman Ferry Maat bij (die in de jaren '70 landelijke bekendheid kreeg als presentator van een radioprogramma op Hilversum 3).
Met de debuutsingle "Because I love you" scoorde The Free meteen een (zomer)hit, in het najaar gevolgd door "Soul Party". The Free verzorgde met veel succes het voorprogramma van de Amerikaanse soulzangeres Aretha Franklin.
Na het geflopte "Try, Try, Try (Part 1)" verscheen de LP 'The funky Free', geproduceerd door Golden Earring-manager en -producer Freddy Haayen. Nog datzelfde jaar -1969- ging The Free uit elkaar. Van "Because I love you" bestaat helaas geen officiële videoclip of liveregistratie.
Amadea
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik heb gezocht naar de zanger van dit album 'Ray Nicols'. Onderstaande site vertelde me dat hij alleen dit album heeft gemaakt. Waarschijnlijk is dit dus het enige werk van deze band óf ze zijn hierna van zanger gewisseld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De band schijnt te hebben bestaan tussen 1968 en 1969 en had als thuishaven Rotterdam. In MCNs Muziekencyclopedie vind je meer informatie.

Toegevoegd na 9 minuten:
In het songbook 'Meezingers van Dayglow, deel 2' is het nummer 'Keep in touch' opgenomen. Zie: http://is.gd/xPx0a2