Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wie heeft de rechten van klassieke muziekvan bekende stukken van bijv. Chopin, Beethoven, Bach en Mozart?

als ik de tune gebruik van bijv filmmuziek moet ik daar rechten over betalen. Net zoals ik stukjes uit een film wil gebruiken voor een presentatie. Dus hoe zit dat met de bereoemde stukken van bovengenoemden. En in hoeverre zit Buma Stemra hierin?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Muziek
6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Na 75 jaar is het rechten vrij! Je betaald dus geen BUMA STEMRA! Wat je zou kunnen betalen is SENA. Dat is bestemd voor de uitvoerende muzikant! Dus als een pianist een uitvoering doet van Chopin, dat wordt opgenomen en verkocht, dan heeft de pianist recht op SENA!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
AlphaLimaSierra
11 jaar geleden
correctie: na 70 jaar vervalt het auteursrecht.

Andere antwoorden (1)

Van gepubliceerde muziek vervallen de rechten 75 jaar na het overlijden van de componist. Dat geldt dus voor de componisten die jij noemt. Vindt echter iemand nu een handschrift van een overleden componist en wordt die voor het eerst gepubliceerd dan gaat die 75 jaar nu in. Een bekende platenmaatschappij dacht van niet en heeft voor een teruggevonden stuk van Rameau dacht ik flink moeten dokken toen ze er een CD van uitbrachten. Ik kan de bron niet zo gauw terugvinden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding