Kun je jezelf viool leren spelen?

En dan bedoel ik zonder les, ik mag namelijk van mijn ouders niet op vioolles, omdat ze dat te duur vinden. Zelf heb ik helaas niet genoeg geld om het te kunnen betalen...

Wat ik graag wil is pop liedjes op viool leren spelen. Is dit mogelijk jezelf te leren als je een viool koopt en bladmuziek op internet opzoekt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Muziek
9.7K

Antwoorden (6)

Ik ken mensen die hebben zichzelf gitaar leren spelen via YouTube en zijn erg goed..

Waarom zou dat niet kunnen met viool? Gewoon je hart gebruiken dan bereik je je echt wel je doel, uiteindelijk en na lang oefenen.. Zal wel zweet en tranen kosten, maar dan krijg je eruiteindelijk iets moois voor terug. Succes :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is natuurlijk mogelijk, maar je kunt het jezelf makkelijker maken, en op YouTube naar 'online violin lessons' zoeken, en als je Engels goed is, is dit prima te doen, neem ik aan. Anders moet je even kijken onder aan het balkje bij het filmpje, en als er 'cc' staat, klik je daarop, en dan 'ondertiteling vertalen'.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat is in principe mogelijk als je doorzet en veel oefent. Ik heb noit gitaarles gehad en heb eigenlijk alles op gehoor en... Youtube geleerd. Je typt in how to... of violin lessons.. En je vindt tips en trucs. Soms kan je jezelf gratis registreren en vragen stellen zelfs.
Hier een voorbeeld linkje:

http://www.5min.com/Video/Violin-Lessons-for-Beginners---How-to-play-Amazing-Grace-126366996

Succes ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Laat ik 'ns uit ervaring spreken. Ik ben van huis uit uiterst muzikaal (pianist, componist, arrangeur, orkestrator, producer), maar m'n enige instrument is in principe piano. Toch heb ik ook een viool, altsaxofoon en nog wat klein grut liggen. De altsax produceert voor mij nog weinig meer dan de laatste angstkreet van een gans die weldra in een kerstpakket verdwijnt. Met de viool heb ik iets meer succes. Let wel, echt liedjes spelen is er niet bij. Maar in de eerste positie kan ik enigszins de nootjes vinden. En dat is dus ook zonder les, zonder bladmuziek, gewoon door fysiek te spelen en uit te vinden hoe de posities op de snaren werken. Verwacht geen Janine Jansen, vibrato zit er bij lange na nog niet in, maar als ik een uurtje loop te rommelen kan ik ongeveer wat simpele ingestudeerde wijsjes spelen. In dat opzicht zou ik durven stellen: 'easy to learn, hard to master'.

Maar goed, ik heb enig muzikaal fundament, iets wat wel zal helpen. Hoe dat bij jou zit vertel je er dan weer niet bij.

De eerste dagen ga je last van je linker pols krijgen - komt door de ietwat vuige houding die je hebt als je de snaren wilt indrukken. Maar afgezien van dat, door domweg het te *doen*, kun je jezelf redelijk het instrument aanleren. Echter, leer je daar ook muzikaliteit door? Noten lezen? Is er iemand die je coacht en (bij)stuurt? Ik kan dat risico wel nemen, ik coach mijzelf, ik verzin m'n eigen lesmateriaal wel. Maar 't zomaar kunnen dat jij die extra stimulans wel nodig hebt.

Een instrument leren bespelen is maar van één ding afhankelijk: spelen, spelen en nog 'ns spelen. Ook al gaat 't niet om een wijsje van papier, ook al gaat 't niet om je les. Probeer gewoon een uur lang een specifieke toon zo mooi mogelijk weer te geven. Experimenteer met de kracht van de strijkstok, met de positie van de strijkstok. Maak je even niet druk om de namen van de noten die je speelt, maar probeer louter op gehoor het instrument te leren kennen. Als pianist heb ik vaak iets als "'C' is de 'thuis'-toonsoort". Voor viool heb ik dat met de toonsoort G.

Dus, als je jezelf kunt coachen, en als je al enige muzikaliteit hebt (of i.i.g. aanleg), dan zou je 't kunnen proberen. Er was in 't verleden een componist (ik *dacht* dat 't Strauss was) die zichzelf heeft leren vioolspelen als een virtuoos - maar hij kon geen noot lezen. Was ooit 'ns een miniserie van op tv, vele vele jaren geleden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is wel mogelijk denk ik als je op internet lessen opzoekt. Maar de vraag is of je het ook wel doet elke keer oefenen want het duurt een tijd voordat je resultaat ziet. Met echte lessen heb je meer stimulans. Ook is het zo dat als je les krijgt van een ervaren iemand dat die je de techniek kan leren en op foutjes wijzen die jezelf niet ziet. Misschien kun je het beste eerst een tijd zelf aan de slag als je ouders zien hoeveel plezier je eraan hebt en hoe erg je best je doet dan betalen ze misschien wel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat kan maar op internet moet je het niet doen
ga naar een bladmuziek winkel of een webshop een koop een boek om je zelf viool te leren spelen kost tussen de 10 en 20 euro maar als ik jouw was zou ik die van 20 euro kopen die zijn vaak het best