Hoe speel ik gevoelig piano?

Ik heb maandag een begrafenis van een dierbaar iemand en ik moet dan River Flows In You spelen van Yiruma, hoe leer ik zo snel gevoelig piano spelen? Ik kan best mooi spelen maar kan het niet goed gevoelig, hoe moet ik dit doen? Ik hoop dat iemand me snel kan helpen.

Groetjes Max

Toegevoegd na 10 uur:
Iedereen zegt gewoon even gevoel erin leggen, maar HOE moet dit? ...

Toegevoegd na 3 dagen:
Hallo Allemaal, SUPER bedankt! De begrafenis verliep super goed en ik kreeg een staande ovatie. Super bedankt allemaal!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Muziek
2.8K

Het beste antwoord

Hoi Max,
Allereerst natuurlijk gecondoleerd! Heel mooi dat je dat gaat spelen, 't is een mooi stuk. ;-)

Van pianospelen heb ik weinig verstand, maar ik heb zes jaar viool gespeeld. Gevoelig spelen is niet te vergelijken met techniek. Techniek kun je oefenen en verbeteren, maar gevoel komt iedere keer weer opnieuw en moet uit jezelf komen.

Concentreer je op het stuk (meer op de muziek dan op de toetsen die je indrukt), hoor de klanken en vraag je af wat ze met jou en je publiek doen. En zoals hierboven gezegd: valsspelen mag! Denk aan je verdriet, maar ook aan iets moois als jij voelt dat je daar behoefte aan hebt. Misschien is het verdriet al groot genoeg.

Je kunt van tevoren oefenen en je afvragen of het gevoelig klinkt, maar maandag kun je het stuk pas voor het echt spelen en moet je (opnieuw) het juiste gevoel opwekken.

Heel veel succes!
~Amfi

Toegevoegd na 4 minuten:
Met "valsspelen" bedoel ik natuurlijk niet dat je zou doen alsof je verdrietiger bent dan het geval is. Van een uitvaart word je vanzelf al "down", daar is geen valse emotie voor nodig. Een belangrijk onderdeel van het verdriet dat bij een uitvaart hoort, is dat het voor iedereen anders is. Als je bij jezelf merkt dat jouw verdriet niet "toereikend" is, kun je je dus richten op de muziek, op je publiek of op een ander sterk gevoel.

Heel veel succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Doet het jou dan geen verdriet dat je die dierbare persoon nooit meer kunt zien en spreken? Leg jouw gevoel in de muziek. Heb je geen verdriet, misschien ken je dan het gevoel van verliefdheid. Denk dan tijdens het spelen aan de persoon op wie jij verliefd bent of was. Zodra je handen de noten niet meer alleen technisch spelen, maar door jouw gevoel overgenomen worden veranderen de noten in prachtige muziek.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vind het wel erg dat ik haar nooit meer kan zien( de overlijdene) maar toch, ik kan het niet, gevoelig spelen, ik ben niet verliefd en heb ook niet erg veel verdriet, en ik moet het echt oefenen en leren om toch te kunnen.
Amadea
11 jaar geleden
Heb je dan wel eens een televisieprogramma zoals 'Het spijt me', of 'All you need is love' gezien, en deed het je wat als de twee mensen elkaar omhelsden? Stel je dát dan voor. Of een mooi boek wat je hebt gelezen. Je kunt pas gevoelige muziek maken als jouw eigen gedachten ook bij iets gevoeligs stilstaan. Dan ga je daar vanzelf in mee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb gedacht aan de overleden familieleden in mijn familie en het heeft wel een groot deel gewerkt, maar het is moeilijk voor mij de toetsen zachtjes aan te slaan, ik gebruik nu nog het linkerpedaal om het een beetje te dempen..
Amadea
11 jaar geleden
Juist, zo gaat het goed. En dan nog een beetje rubato: soms iets versnellen en later weer wat vertragen. Dan gaat de muziek spréken.
Ik zou proberen vloeiend te spelen, dat het niet zo houterig klinkt, en in het begin bijv. zachter en daarna harder bij opvallendere stukjes ipv alleen maar 1 toon. Maar je gevoel erbij zou wel handig zijn, denk aan de persoon die je mist of iets waar je veel emoties bij hebt. Het werkt echt, het lijkt alsof je vingers mooier terechtkomen. En weet je, de meeste mensen merken waarschijnlijk niet heeel veel verschil.
Succes, en gecondoleerd xx

Toegevoegd na 49 seconden:
O en beweeg een soort van met de muziek mee. Niet dat je de hele tijd superstil zit maar ook niet dat je losgaat of zo.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lastig. Gevoelig spelen is iets wat je doet, niet wat je leert.
Je kunt je wellicht indenken hoe de muziek voor de overledene en nabestaanden is geweest. Hoe zij die muziek (hebben) ervaren. Meestal hoed gevoelig spelen in dat je je invoelt bij hoe de klanken van het lied zouden moeten klinken. Wat wordt er bedoelt met het liedje. Hoe willen mensen en jij het horen. Waarom heeft het liedje emotionele waarde. Probeer het lied eens op verschillende emotionele manieren te spelen. Dus eens heel vrolijk, heel boos en heel droevig. Daardoor leer je misschien beter herkennen hoe jij emoties en gevoel in de muziek legt. Bewegen moet je niet gaan doen als het niet natuurlijk komt, dat gaat er alleen maar stom uit zien. Ze zegen wel eens, als je met gevoel gaat spelen, zit je op 1 bil. Let maar eens op! ;-)
Succes en boven al, sterkte!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jullie zeggen dat ik emotie in het liedje moet leggen maar HOE moet ik dit doen :s
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In principe legt iedereen uit HOE je dat moet doen! Zoals IEDEREEN zegt, is het niet een kwestie van technieken toepassen! Probeer eens beter te lezen wat mensen zeggen. Ik ben zelf pianist en producer. Daar leef ik van. Dus probeer goed te begrijpen wat voor goed bedoelde adviezen mensen jou geven!
Gevoelig spelen voor Dummies:

Overdrijf tempowisselingen en pas veelvuldig globaal wisselende speelsterktes toe. Zie het maar een beetje als eb en vloed, als golfbewegingen in de zee. Ik zou "zacht+langzaam" aan een kant van de lijn zetten en "luid en snel" aan de andere kant. Varieer je speelstijl op die lijn.
Luister ook naar pianomuziek, dan hoor je dat ze hetzelfde doen. Clair de Lune (Debussy) is wel een mooi voorbeeld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mee eens. Overdrijven! Jijzelf zult kleine verschillen wel horen omdat je ze bewust speelt, maar iemand die luistert hoort ze niet. Dus overdrijf ze gewoon. Zo heb ik het ook ooit geleerd.
muziek is emotie.
Probeer jouw emotie en jouw gevoel in de muziek te leggen. Wellicht een bezoek aan een muziekleraar een optie die je hierbij kan helpen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoi Chris, ik zit al 3 jaar op les maar dit liedje heeft ze me niet met gevoel leren spelen, en ik heb donderdag pas weer les, ik ga haar ook niet op een zaterdag of zondag bellen, ze heeft weekend.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dikke kans dat ze je wil helpen als je zegt dat het over een begrafenis gaat!
Dat stuk met gevoel spelen zal je automatisch lukken, omdat het op dat moment ook iets emotioneels voor je is. Maak je dus geen zorgen, het lukt je en zonder dat je er iets voor moet doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is kort dag, maar ik zou de gouden gids pakken en pianoleraren gaan bellen of ze je spoed les willen geven.
En anders zullen er genoeg leraren online zijn welke je via een geluids en video verbinding kunnen helpen om je spel te verbeteren. Ik heb hier een link van een spoed training toe gevoegd.

Sterkte.

Toegevoegd na 11 minuten:
Je geeft aan dat je technisch wel de noten kunt spelen, maar niet gevoelig kunt maken. Ik denk dat je veel moet luisteren naar gevoelig uitvoeringen van River Flows in You en deze na spelen, maar dan zachter en langzamer. En luister goed en kijk goed. En als je zelf niet gevoelig kunt spelen, zorg dat je respectvol en gedempt speelt en er een persoonlijke versie van maakt. Een doek over de piano leggen zorgt misschien voor extra demping.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Doe je je best wanneer je speelt? Zo ja, dan stop je er gevoel in. Muziek maak je altijd met je gevoel, dit kun je niet aanzetten of stopzetten.

Het feit dat je hier een vraag neerzet over de begrafenis maakt mij al duidelijk dat je dit best belangrijk vind en doet wat je kan.

Dit hoor je van een collega-muzikant :) Er is geen duidelijke definitie van 'gevoelig', dit verschilt voor iedereen.

Hopelijk beantwoord dit je vraag.