Is het legaal om 40 seconden van muziek te gebruiken op internet?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Muziek
6.3K

Antwoorden (1)

Waar jij op doelt is een uitzondering in het auteursrecht, het zogenaamde citaatrecht (artikel 15a auteurswet). Het volgende deel van het antwoord is gekopieerd van iusmentis.com (zie bronvermelding)

Dit recht stelt dat een relevant deel van een werk van iemand anders mag worden overgenomen - mits met bronvermelding. Dat geldt voor tekst, foto's films, muziek en alle andere werken. Hieronder valt zowel het letterlijk citeren uit het werk als ook het parafraseren (herformuleren) van dat werk.

Bij het citeren uit of parafraseren van andermans werk gelden de volgende eisen:

Dit mag alleen voor een duidelijk aanwijsbaar doel.
Je mag niet meer dan strikt nodig overnemen.
Je moet een bronvermelding geven.

Einde citaat, meer is niet nodig.

Er is geen harde grens in seconden voor muziek, je moet je afvragen hoeveel je moet citeren om je doel (dat duidelijk aanwijsbaar moet zijn) te bereiken. Mocht de houder van het auteursrecht vinden dat je te veel citeert dan kan hij naar de rechter stappen, die bepaalt dan of jij echt niet meer citeert dan nodig is.

Over legaliteit: het kan strafbaar zijn auteursrechtinbreuk te plegen. Als je teveel citeert, of niet voor een duidelijk aanwijsbaar doel citeert, pleeg je mogelijk auteursrechtinbreuk, dus ben je mogelijk strafbaar.

Het antwoord is dus: nee, het gebruiken van 40 seconden muziek zonder toestemming van de auteursrechthebbende is niet zonder meer legaal.