wat betekent kleine c vooraan muziekregel?

Ik bedoel niet de c sleutel.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Muziek
1.6K

Het beste antwoord

Het is eigenlijk geen C, maar een halve cirkel.
Een driedelige maat werd in de tiende tot dertiende eeuw gezien als een volmaakte tijdmaat, een Tempus Perfectum, en afgebeeld door een gesloten cirkel. Analoog daaraan werd een twee- of vierdelige maat gezien als Tempus Imperfectum, en aangegeven door een halve cirkel. Dat teken is nog altijd in gebruik als onze alternatieve notatie voor een vierkwartsmaat.
Amadea
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Die C-sleutel is geen C-sleutel, maar een f-sleutel, dat allereerst. De sleutel geeft aan dat de f tussen de stipjes zit.
De C geeft aan dat het een 4-kwarts maat is. Als er een streep door de C staat, is het een 2 2e maat.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Amadea
9 jaar geleden
Aan het begin van de onderste notenbalk staat die F-sleutel. Maar de bovenste balk heeft een G-sleutel.
Reddie
9 jaar geleden
De "C" staat voor "compleet", dus inderdaad 4/4 maat.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja Amadea, maar de g-sleutel lijkt niet echt op 'n C, dus ik ging er vanuit dat de f-sleutel bedoeld werd.