Waarom gebruiken mensen die veel met muziek werken een Apple computer?

Toen ik de film "This is it" over Michael Jackson keek viel het me op dat er overal computers van Apple gebruikt werden. Het valt me ook op dat DJ's ook vaak een Apple computer bij zich hebben staan.

Waarom is dit?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Muziek
2.2K
Amadea
11 jaar geleden
Is dat zo? Ik werk veel met muziek maar moet niks hebben van die dure appels!
loginabcde
11 jaar geleden
t valt mij ook op. Maar volgens mij komt het er meer op neer dat Apple een status symbool is en die gasten het gewoon kunnen betalen.
Amadea
11 jaar geleden
Het betreft vermoedelijk alleen de veel verdienende succesvolle dj's en popartiesten...
capthavoc
11 jaar geleden
Vaak krijgen ze die dingen ook nog eens gratis ook
vooral als ze maar op TV komen
Het valt wel op dat als je ergens naar kijkt op TV vooral serie ed dat er altijd mac,s staan zelf als zijn het van die oudjes
maar als je een interview ziet tenminste realistisch TV dat het altijd gewone PC zijn, let er maar eens op
die dure jongen daar zitten dan vaak ook nog hele dure software op ik zie het voordeel er niet van.
ik heb wel een mac maar de allergoedkoopste intel die in 2dehands kan vinden macmini dus
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zit in de muziekwereld en veel vrienden en mensen om mij heen werken ook met een Apple. Simpelweg omdat het makkelijker werkt qua opnemen en bewerken. Gemiddeld genomen heeft hij een iets sterkere geluidskaart en kan hij meerdere externe DSP's aan, waardoor hij ook snel blijft. En veel mensen hebben het omdat er weinig virussen opzitten en je heel veel kunt downloaden, hoe gek dat klinkt, dat is een reden voor mensen om het te kopen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een PC kan niet meerere (externe) DSP's aan?
En eh volgens mij is er meer audio software voor PC te vinden dan voor de Mac. (Of het allemaal even zinvol is...)
Beste advies hierover wat ik ooit gehoord heb is:
Kies wat jij handigst, mooist of kunt betalen en leer het gebruiken. "Beter" is geen van beie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zeg niet dat een PC dat niet aankan, maar dat een Mac dat juist beter kan verwerken. En of er meer audio software is, zegt natuurlijk niets over de kwaliteit. Je hebt programma's als Audacity bijvoorbeeld, waar je eigenlijk niets aan hebt als je al een beetje goed wilt opnemen. Natuurlijk heb je ook Cubase en weet ik veel wat, maarja, je moet het gewoon zelf weten :P Ik vind zelf ook dat je gewoon moet kiezen wat het beste bij je past en bij je wensen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Amadea ik werk als stemacteur en in elke studio waarin ik ben geweest gebruiken ze mac's
Ook als je filmpjes gaat kijken van zangers in de studio die een nummer opnemen of achter de schermen bij een film/geluidsmontage kom je 9 op de 10 keer alleen maar macs tegen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een leuk en uitgebreid stuk. http://www.tweakheadz.com/Mac_vs_Pc_DAWS.htm

Het beste antwoord

ik werk thuis Windows based en op de studio Apple based op het gebied van geluids- en video-editing voor de televisie.

Ik kan dus mijn eigen ervaringen vertellen over deze twee systemen. Het klopt dat Apple in weze sneller naar een duurdere prijs klimt dan Windows, maar daar heb je dan ook een wat meer premium gevoel bij.

In de creatieve sector is gevoel/user experience erg belangrijk, ik wil me vast kunnen houden aan vaste toetsencombinaties en consistentie aangaande de interface van belangrijke editing programma's zoals Pro Tools, Logic pro, Avid en Final Cut.

Dit heb ik als veel prettiger ervaren tijdens het werken op een Mac ipv een Windows. Daarnaast hoef ik mij met Mac niet zo zeer bezig te houden met de specs en technische aspecten achter een OS. Dit idee heb ik tijdens het werken op een Windows wel.

Daarnaast zijn enkele van de belangrijkste programma's voor muziek en video alleen of uitgebreid uitgebracht voor enkel Macs, zoals Logic Pro en Final Cut.

Daarnaast bieden de laptops ( weliswaar tegen een vrij hoge prijs) van Apple, dezelfde ervaring als wat je op een Mac Pro krijgt qua interface en consistentie.

Kortom, Apple heeft zich duidelijk geprofileerd als merk/productlijn voor de creatieve sector, dus ook voor mensen die in de muziekindustrie werken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord.

Andere antwoorden (4)

Omdat er mensen zijn die roepen dat een "Mac" beter is voor muziek.
Het wordt in leven gehouden door mensen die niet nadenken, geld te veel hebben dit geloven.
Vervolgens roepen ze het zelfde om de aanschaf van hun Mac te verantwoorden.
Wat is beter? Maakt niks uit! Zal meer van de hardware (geluidskaart b.v.) afhangen.
En er zijn voor PC ook prof geluidkaarten te koop.
(Sterker nog, het maakt de hardware niks uit welke besturingsysteem er gedraaid wordt.)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb het idee dat dit een vraag is waarbij er sprake is van een kloof tussen Apple en Windows gebruikers.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tis geen idee.
Het is mijn ervaring met mac gebruikers.
Mijn zegen hebben ze. (Mijn geld niet :))
Maar wat is volgens u het juiste antwoord luuksweb?
Antwoord van 5blabla5 zie ik hieronder.
En daar ben ik het mee eens.
Als je geen verstand van computers hebt en audio wil bewerken kun je beter een mac nemen. Anders maakt het niks uit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Ik blijf erbij dat een Mac gebruiksvriendelijker is dan een Windows computer en ook betere software heeft. "
Tsss en mijn vooroordeel wordt weer eens bevestigd.
Dank.
Macs worden decennia lang al veel gebruikt door creatieve mensen, voornamelijk in de grafische industrie maar ook in de muziekwereld. Het is ook soort lifestyle imago (Macs worden als hippere computers gezien dan PC's die een wat saaier imago hebben) maar ook is er muzieksoftware die alleen uitgebracht wordt voor de Mac, zoals Logic Pro en GarageBand.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja. En zo is er software alleen voor PC.
http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_digital_audio_editors
Tis maar net wat je zoekt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ha ha haaa :)
Over het algemeen is de combinatie van software en hardware bij Mac geoptimaliseerd voor audio- en videobewerking, dus kan ik me het wel voorstellen dat mensen dit willen. Ook zijn veel specialistische programma's voor Mac geschreven, en heeft een Mac minder kans op falen bij 'standaard' taken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mensen die zich bezig houden met muziekproductie en/of compositie, zijn vaak creatieven. Die willen hun muzikale en creatieve flow niet laten remmen door technische belemmeringen, dat werkt immers contraproductief. Wat mijn eigen ervaring is, is dat apple op heel veel fronten een stabieler platform bied en een zeer intuïtief gebruiksomgeving voor een soepelere werkflow. Vroeger waren de Apple computers gewoonweg de standaard wat betreft muziekproductie. Dit mede dankzij de programmatuur die alleen voor Apple beschikbaar is, of dat de software gewoon beter en stabieler draait in een Apple omgeving. Tegenwoordig zie je dat er meer softwarepakketten zich snel ontwikkelen om te kunnen concurreren met Logic Pro, hier is Cubase een voorbeeld van. En Cubase draait op zowel op een Mac als Windows. Vooral bij kleinere studio's kom je dus af en toe wel een Windows machine tegen.