Hoe heet de (trompet)muziek die altijd na de 2 minuten stilte op 4 mei wordt gespeeld?

Het stuk wordt altijd gespeeld door trompetten, en is volgens mij internationaal bekend. Het gaat ongeveer zo: Paa, pa pa paa, Paa papapapa paa. ( De komma's zijn een rust)

Toegevoegd na 10 minuten:
Het is niet het taptoe-signaal of The Last Post. Het is rustiger en wordt door een orkest van trompetten gespeeld.

Toegevoegd na 15 uur:
Ik heb inmiddels een filmpje gevonden waarin het wordt gespeeld. Ik zit op m'n mobiel, dus kan geen link kopieren. Als je bij Youtube intypt ' De herdenking 4 mei Harderwijk ', zie je een filmpje van 14 min. Het nummer speelt dan vanaf 6:47.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Muziek
9.8K

Het beste antwoord

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De Nederlandse tekst is Blijf mij nabij, hier een link met liedtekst in Engels en Nederlands: http://www.youtube.com/watch?v=DyEfPVur9d0
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De engelse versie is dr oorspronkelijk. De nederlandse is Gezang 282. http://www.youtube.com/watch?v=_KqFX2-xU4k

Andere antwoorden (2)

Dat heet 'the Last Post'.

Toegevoegd na 4 minuten:
Correctie: the Last Post is de Engelse uitvoering, in Nederland wordt het Taptoe-signaal gebruikt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is dus taptoe en niet the last post.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik dacht ook dat het the last post is maar dat is toch een klein beetje anders. Volgens wiki:
Het taptoe-signaal is een trompetsignaal dat oorspronkelijk werd gespeeld als afsluiting van de dag. Tegenwoordig wordt de taptoe in Nederland vooral gebruikt bij militaire herdenkingen en begrafenissen. Zo wordt het op 4 mei voorafgaand aan de twee minuten stilte tijdens de Nationale Dodenherdenking gespeeld.

Het stuk wordt vaak verward met het Britse signaal last post, waar het erg op lijkt. De Last post is dan ook in de 17e eeuw ontstaan uit de taptoe, toen Britse soldaten in de Nederlanden gelegerd waren. In Amerika wordt een vergelijkbaar signaal gebruikt, de Taps.

Toegevoegd na 15 minuten:
Ok na je toevoeging denk ik dat je : Tot de doden bedoeld.