Hoeveel symphonien heeft Bach geschreven?

De vraag zegt het al ;)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
4.3K

Het beste antwoord

Geen één. Die bestonden nog niet in de baroktijd. Vanaf de klassieke tijd, die van Mozart en Beethoven, werden er symfonieën gecomponeerd. Bach schreef wel Sinfonia's.

(M'n laptop werkt niet goed, ik vul het later aan).

Toegevoegd na 1 uur:
Sinfonia is oorspronkelijk de naam voor een Italiaanse opera-ouverture. Die bestond uit een snel, een langzaam en een snel deel. Het werd daarna ook buiten de opera gebruikt als inleiding tot een groter geheel. Vanaf ongeveer 1650 tot in de achttiende eeuw gebruikte men de term sinfonia ook voor een sonatevorm.

De symfonie is in de achttiende eeuw ontstaan uit de sinfonia, en werd de belangrijkste vorm van orkestrale muziek. Haydn breidde het aantal delen uit tot vier: een snel eerste deel in sonatevorm, een langzaam deel in liedvorm, een menuet met trio en een laatste deel, meestal in rondovorm. Bovendien liet hij vaak een langzame inleiding aan het eerste deel voorafgaan. De continuopartij verdween, en daarmee ook het klavecimbel uit het orkest.

Johan Sebastian Bach componeerde 15 zelfstandige driestemmige Sinfonia’s voor Klavier, en verder veel instrumentale inleidingen tot de meeste cantates, de oratoria, en concerten.
Amadea
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik neem aan dat je Johann Sebastian Bach bedoelt? Er zijn er namelijk meerdere die gecomponeerd hebben, maar deze is de bekendste. Zoals al gezegd is, de symfonie van nu bestond toen nog niet. Wel werken die bepaalde kenmerken hadden van 'onze' symfonie, en hier heeft hij wel een aantal van geschreven. Hoeveel dit er zijn, weet ik niet, is denk ik ook erg lastig vast te stellen, omdat het niet meer helemaal duidelijk is waar het dan om gaat.

Volgens wikipedia, heeft Carl Philipp Emanuel Bach (zoon van J.S) 19 symfonieën geschreven.