Als je voor het eerst muziek hoort dan sla je dat op als jij die leuk vind MET de omstandigheden waaronder dat je die muziek voor het eerst hoorde...

Dus als je dan later die zelfde muziek weer terughoort, dan komt ook die opgeslagen omstandigheden weer terug in je bewustzijn...

Zo werkt dat en reclamejongens die wisten dat al lang en die maken er te pas en te onpas gebruik van, Reclamejongens hebben maar EEN moraal en dat is wat kan ik eraan verdienen...

Maar dat is de reden, Sharona...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Door de fascinerende werking van ons ondoorgrondelijke geheugen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
geluid is een subtiel zintuig. zowel het brein als de lagere zintuigen reageren hierop..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het geheugen en de situatie waar je in zit/zat....ik heb het ook met geurtjes ,parfum, ...als ik een geurtje ruik ga ik ook terug in een tijd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Muziek gaat gepaard met een bepaalde sfeer die het bij je oproept, bepaalde emoties die het teweeg brengt -dit kan dan ook een goede reden zijn waarom je bepaalde muziek of bepaalde nummers goed vind.

Vaak luister je bepaalde muziek in bepaalde periodes van je leven, misschien wel als ondersteuning om je ergens doorheen te laten slepen, of als je verliefd bent.

Luister je daarna weer die muziek, roept de muziek die sfeer en emoties weer op, en daarmee dus de herinneringen aan de periode waarin je het veel luisterde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vaak gaat een liedje gepaard met een bepaalde gebeurtenis. En als je dat liedje hoort komt de herinnering aan die gebeurtenis weer naar boven.
Het moet wel een - voor jou - belangrijke gebeurtenis zijn én een liedje dat je aanspreekt.
Als ik een mooi liedje hoor terwijl ik de afwasmachine sta leeg te ruimen, dan zal ik later waarschijnlijk het liedje niet gaan associëren met die bezigheid.
En ls ik een "lelijk" liedje hoor als ik mijn eerste zoen krijg, dan zal ik me dat later ook niet herinneren.

Maar als ik vanuit een buitenland naar huis rij, in mijn eentje duizend kilometer in de auto, omdat ik een eind aan mijn huwelijk heb gemaakt, en als ik tijdens die rit "The Winner Takes it All" van Abba hoor .... nou dan herinner ik me die droevige rit zodra ik dat liedje weer hoor.

Pfff ... lang verhaal, maar zo zit het volgens mij.