wie kan mij informatie geven over de last night of proms ? wat het is en inhoudt ?

ik heb informatie nodig over dit onderwerp, alleen kan op google vooral bestellen van kaartjes vinden dus daar heb ik niet veel aan.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek

Antwoorden (1)

Het was in één klik makkelijk te vinden op het internet dus ik snap niet dat je niets kon vinden hierover.

De Last Night of the Proms is de traditionele afsluiting van de Proms, een uitgebreide serie klassieke concerten in de Royal Albert Hall, in Londen, Engeland.

Tijdens deze avond wordt een groot aantal "licht klassieke" stukken ten gehore gebracht. Het publiek is feestelijk uitgedost en draagt vlaggen en toeters met zich mee. Het programma wisselt jaarlijks al is er een aantal vaste onderdelen. Zo wordt ieder jaar het standbeeld van de eerste Proms-directeur Sir Henry Wood, gehuldigd. Ook wordt aan het einde van het concert een aantal vaststaande stukken gespeeld, zoals de Mars Pomp and Circumstance nummer 1 van Edward Elgar (waarin het beroemde Land of Hope and Glory door het publiek luidkeels wordt meegezongen) de Fantasia on British Sea Songs (van Henry Wood zelf) en Jerusalem, een compositie van Charles Hubert Parry op het gedicht And did those feet in ancient time van William Blake. De avond wordt traditioneel afgesloten met het God Save the Queen. Tegenwoordig wordt tijdens de uitzending van de Last Night op de BBC "geschakeld" met een aantal parken in het land, bijvoorbeeld Hyde Park in Londen, waar zich grote menigten verzamelen.