Wat is beter voor een piano, een bankje of een krukje met wieltjes?

Heb pas een elektrische piano/keyboard gekocht met 6 octaven. Maar een stoel is niet erg praktisch.
Nu zag ik bij de leenbakker wel een kleine burostoel met een hele kort rugleuning op wieltjes. Maar is dit wel handig, of moet ik naar een bankje gaan zoeken.

Ben nog een beginner

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
1.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een goede drumkruk is ook een optie, stevig en goed in hoogte te verstellen en beschikbaar met of zonder leuning.
http://www.drumspullen.nl/cat/34/drumkrukken.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die heb ik ook wel gezien. Maar die zijn juist bedoeld om altijd op 1 plek te blijven.
Bij een piano moet je soms van heel laag naar heel hoog. Of met rechts naar lager, of met links naar hoger.
Bij een 5 octaafs keyboard zou dat weer eenvoudiger zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het ís maar een idee. Zie ook mijn antwoord hieronder. Blijft mijn advies, of je nu een bankje of kruk koopt: koop iets kwalitatief goeds. Het is echt zeer storend, vervelend als je niet "lekker"achter je instrument zit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hoeft niet van plek te veranderen als je pianospeelt. Het is juist fijn als je kruk o.i.d. op één plek kan blijven staan. De hoge en lage noten bereik je gewoon door je armen verder uit te strekken of bijv. allebei aan één kant van je te houden. Meestal is dit toch maar voor eventjes, als je dan gaat zitten rollen is dat helemaal niet fijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De hoogte moet trouwens zo zijn, dat als je je armen naast je houdt met je onderarmen in een hoek van 90 graden, dat je dan goed kunt spelen.

Antwoorden (3)

Een bankje want dan heb je het voordeel dat je niet weg kunt 'rollen'. Met wieltjes had ik het probleem dat ik soms verschoof en dan miste ik noten. Als je niet op glad opp. speelt dan 1 met wieltjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bespaar niet op bank of kruk. Zelf heb ik een traploos verstelbare drumkruk (met een spindel). Het is echt super belangrijk om goed en ontspannen achter je instrument te zitten. Zeker als je lang en intensief wilt studeren en spelen is het echt een voorwaarde dat je zonder fysieke ongemakken achter je instrument kunt zitten op een voor jou exact goede hoogte. Er lopen veel muzikanten rond met rug- schouder-nek en spierklachten. Een bureaustoel op wieltjes is daar echt ongeschikt voor. Neem iets wat stabiel is, liefst iets wat niet weg kan glijden of rollen, dat kun je niet hebben als je vanuit een vaste positie je instrument wilt bespelen. Voor mij komt dat zeer nauw, dat mijn spullen en zitpositie op de juiste hoogte en afstand staan, dat zal voor jou ook gelden. je voelt het al snel als het anders, niet goed staat, dat doet afbreuk aan je spel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je een bankje hebt op de juiste hoogte, dan is dat het handigst, omdat je dan meer bewegingsvrijheid hebt, en wat naar links en/of rechts kunt schuiven.
Een kruk is vaak in hoogte verstelbaar, wat weer handig is als er meerdere personen van verschillende lengte gebruik maken van de piano, maar ik zou geen kruk op wieltjes nemen, omdat die wegrollen op momenten dat jij het niet wilt.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Best of both worlds: een in hoogte verstelbaar bankje