Ik wil graag gitaar leren spelen maar kan ik het ook aan mezelf leren?

Zo ja, weten jullie goede sites? En is het slim om een tweede hands elektrische gitaar te kopen via bijv marktplaats? Waar moet ik dan op letten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
1K

Antwoorden (6)

Je kan jezelf leren gitaar te spelen met bijvoorbeeld een Gitaarspelen voor Dummies boek of filmpjes op Youtube. Je kan ook een boek kopen voor beginners bij de locale muziekwinkel. Het handigst is dan wel om er een te nemen waar een DVD bij zit zodat je duidelijk kan zien wat er precies bedoeld wordt.
Er zijn ook posters en handige boekjes met alleen akkoorden met tekeningetjes.

Als je een gitaar wil kopen via het internet zou ik eerst naar een muziekwinkel gaan en gewoon eens wat gitaren uitproberen en je laten adviseren over de aankoop van je eerste gitaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankje! Ik zal zeker even kijken! Ga morgen langs de muziekwinkel!;)
Op YouTube kun je how to play guitar opzoeken, en je kan tabs leren.
Ik heb gitaarle gedaan maar deed daar hetzelfde als ik thuis deed met tabs. Dat kun je via Google vinden en dan even de uitleg lezen. Is best makkelijk alleen je moet et vaak oefenen. Ook kun je eens googlen naar Geer en Greetje die geven online gitaar les hebben veel mensen baat bij. Maar ik had volgens mij ook een waardeloze leraar ik ben ermee gestopt en guitar Hero op de PlayStation gaan spelen hihi sucses !!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oei, een gebruikte gitaar kan fout uitpakken. De hals kan krom zijn. Een beetje is al te veel en heb je de technische kennis om zelf een millimeter of 2 op de lengte van de hals te kunnen zien? Waarom doen ze de gitaar weg? Als er goede gitaren zijn, dan komen die van liefhebbers en zijn vrij prijzege exemplaren van meestal Fender. Ik zie daar ook veel van wat ik speelgoed noem. Een goede gitaar hoeft geen duizenden te kosten, maar het begint toch wel bij de 500 euro en dan is Ibanez gewoon de beste. Koop geen chinees spul als Dimavery en dat soort gitaren die je onder 20 verschillende merknamen tegen komt.

Door artrose kan ik zelf bijna niet meer spelen (hooguit 4 of op een goede dag 8 maten), maar ik wil mijn feitelijk nog nieuwe Ibanez SA-120 nog steeds niet kwijt. Ik heb hem gekocht om het toch maar weer eens te proberen wat helaas niet meer lukte.

Maar waarom vertel ik dit? omdat ik van mening ben dat de Ibanez SA-120 en van de betere gitaren is, maar toch betaalbaar. Die van mij was wood naturel, dus al het houtwerk gepolijst en in de blanke lak. Ik vind dat heel mooi maar de meesten kennelijk niet want daarom was hij een winkeldochter die ik fors goedkoper mee kon krijgen. Ik meende dat de nieuwprijs toen op 585 euro lag. Ik weet dat niet zeker meer. Ze klinken geweldig goed en het merk doet in klank en bouwkwaliteit niet onder van Gibson en Fender. Het lakwerk is zelfs beter.

Ik zou dus de gitaar nieuw kopen en ik raad je een ibanez aan. Welke dat moet je zelf uitproberen in de muziekwinkel. een goede winkel geeft je daar alle tijd voor. Anders maak je de reis naar Heerenveen en bezoek je de kleine muziekwinkel De Snaar. 100% zeker weten dat ze je daar alle tijd gunnen. De Sa serie die ik heb heeft een zeer volle, warme bijna akoestische klank. Maar ik heb de gitaar ook gekocht omdat ik veel oude blues speelde. Het hangt dus ok een beetje van je muziekstijl af welke serie je het best kan nemen.

Mail mij even, dat moet via mijn profiel kunnen als het goed is. Ik heb nog wel digitale informatie die je van nut kan zijn. Zoals alle akkoorden voor gitaar in amerikaanse notatie, noten en de vingerzetting. De site waar ik het weg had bestaat intussen niet meer.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Ibanez
http://www.ibanez.com/ElectricGuitars/home
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankjewel! Ik log strak in op m'n computer om je te mailen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maakt niet uit, ten eerste omdat de goedkopere exemplaren volledig door 5-assige cnc machines worden gemaakt, alleen het programma komt uit Japan. Ten tweede, indonesie is een land met een lange traditie van het maken van akoestische muziekinstrumenten. Wat dat betreft kunnen ze daar wel wat. Ooit zal er ook uit China goed spul komen, maar dan moet eerst de overheidsbemoeienis weg zijn. Tegenwoordig wordt Zuid Korea ook als kwaliteitsland genoemd, dat was 15 jaar geleden nog heel anders. En 15 daar voor was Japan een prut land. Nog een land waar de mensen echt serieus bezig zijn op productie gebied is Vietnam, dat ooit het Nederland van azie was. Een Fender wordt ook al lang niet meer in de USA gemaakt, alleen de aller duursten nog. Zo ook met Ibanez, allen de top modellen komen uit Japan. Maar Ibanez staat wel voor de kwaliteit en als je mijn SA-120 pakt, dan zie jij en hoor jij niet dat hij uit Indonesie komt. Tja, wil je zekerheid op dat gebied en mag het per-se niet uit het oosten komen, dan moet je een gitaar laten bij Heinz in Sneek. De prijs begint bij 2400 euro maar dan wordt hij ok handgemaakt waar je bij staat.
Je kunt best aardige gitaartjes kopen tweedehands, maar je moet wel in staat zijn ze te beoordelen, dus zonder hulp van een ervaren gitarist zou ik dat niet doen. Een alternatief is een goede muziekhandel, maar dan betaal je weer meer.
Op youtube staan veel goede lessen als je zoekt op guitar, lesson.
Je kunt natuurlijk ook voor een prikje een akoestisch Chinees gitaartje kopen om het op te leren zodat je later wat beter weet wat je wilt en ligt en dat dan ook kunt beoordelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je net begint met spelen zou ik gewoon voor een standaard pakket gaan voor 100 euro, heb je gitaar + versterker, als je het spelen dan na een tijd nog steeds leuk vind kun je een andere kopen, dan weet je ook wat je fijn vind ect.

Op marktplaats kan prima, maar met dure exemplaren zou ik een kenner meenemen, maar let altijd wel op de ruimte tussen de hals en snaren. ( Hals kan krom staan )

En om het te leren is per persoon verschillend, de een kan prima via b.v. youtube wat leren en de ander heeft hulp nodig in t echt. maar ik zal eerst gewoon youtube raardplegen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk even op deze site: http://www.ultimate-guitar.com/ . dit zijn tabs. Tabs werken als volgt: http://people.zeelandnet.nl/filius/blof.pagina.nl/html/tab.html