Is Flappie waargebeurd?

Youp van 't Hek zingt in zijn kerstlied 'Flappie' over een zijn konijn van vroeger dat plots als kerstdiner wordt geserveerd. Is dit echt gebeurd? Of slechts een verzinsel?

2 jaar geleden
in: Muziek
4.1K
Amadea
2 jaar geleden
Mijn vader heeft het in werkelijkheid meegemaakt, tijdens de Tweede Wereldoorlog. Het gezin had niets meer te eten en daarom ging zijn konijn in de pan. Maar het ironische fantasieliedje van Youp van 't Hek speelt zich af in 1961.
ronron1212
2 jaar geleden
Ook in 1961 werden de huiskonijnen wel geslacht zielig voor de kinderen maar het gebeurde.
Pieterke
2 jaar geleden
Bij ons werden ook begin jaren '60 onze 2 huiskonijnen geslacht en verorberd.
TurfGraver
2 jaar geleden
Elk jaar worden zo’n 2 miljoen vleeskonijnen vanuit Nederland naar andere Europese landen vervoerd om daar geslacht te worden. Ongeveer de helft van het konijnenvlees wordt vervolgens weer geïmporteerd.
LeonardN
2 jaar geleden
@TurfGraver En hoe is die informatie relevant aan de vraag?
TurfGraver
2 jaar geleden
Weerloze konijnen als voer.
Alleen voor de smaak.
Gebeurt nog steeds.
HeerVoldemort
2 jaar geleden
Weerloze konijnen? Bedoel je niet: Weerloze dieren? Want hoe moet een koe zich dan verdedigen? Dat hij groot is betekent niet dat het dan minder zielig is. Het is hypocriet om het bij een konijn zielig te vinden en bij andere dieren niet.
TurfGraver
2 jaar geleden
Inderdaad HeerVoldermort, alle dieren die wij als "voer" of op een ander manier misbruiken.
Maar in dit geval (vraag) gaat het om konijnen.

Antwoorden (1)

Nee. Als inspiratiebron had Youp van 't Hek een verhaal van Maarten Biesheuvel. Daarin ging het over dingen die verschrikkelijk zijn in je leven. Iemand schreef: "ik weet nog dat mijn konijn met kerst vermoord werd". Nou, cabaret kan overal over gaan, dus ook over je vermoorde kerstkonijn.

Het liedje kon zijn dochter dertig jaar geleden niet bekoren. Ze was toen 4 of 5 jaar. Ze zei: Papa, jij hebt een liedje over een konijn, dat wil ik horen. Toen heb ik het opgezet, en wilde ze het nog een keer horen. En nog een keer. En opeens begon ze te brullen. 'Dit is gemeen!’ zei ze. Ik zei: het is een grapje, lieverd. Nou, ze vond het niet grappig.
. . .
Toelichting voor de niet-begrijpende minners: Ik ga ervan uit dat de vraag is of het bij Youp van 't Hek zélf gebeurd is. In de reacties is al duidelijk dat dergelijke situaties in werkelijkheid wel zijn voorgevallen, maar het bij hem zelf te zijn gebeurd is NIET de bron van de liedtekst.
Toegevoegd op 30 december 2021 15:03: tekst
Amadea
2 jaar geleden
LeonardN
2 jaar geleden
Jammer dat de minnen niet uitgelegd worden. Zoals ik het zo lees is het dus niet echt gebeurd, althans niet bij van 't Hek.
Er gebeurt bij Flappie namelijk wel meer dan alleen een konijn wat omgebracht wordt.
HeerVoldemort
2 jaar geleden
+ van mij, duidelijk uitgelegd.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 jaar geleden
Zo'n mooi onderbouwd antwoord en dan minnen... :-(
Ik begrijp het niet, of de minnaar heeft het niet begrepen.