Hoe verzin ik een melodie ?

Ik ben van plan een liedje te maken. Ik heb alles,tekst,instrumenten,...
Het enige wat ik niet kan vinden is een melodie! Hoe verzin je zoiets?
Tips zijn welkom. Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Muziek
10K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is logischer eerst een melodie te maken en dan pas de tekst te schrijven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Pak een instrument en gebruik je fantasie.
Eenvoudig is het niet altijd en inspiratie wil ook wel eens helpen. :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Random fluiten wil ook nog wel eens iets opleveren.

Antwoorden (2)

Een nieuwe melodie verzinnen kan ik zelf niet, dus tips daarover kan ik je niet geven. Daar heb je talent voor nodig om te kunnen componeren.
Maar wat ik doe met een tekst is die hardop ritmisch lezen. Als het goed is zit er een bepaald schema in. Er zijn melodieën die datzelfde schema gebruiken. Zo'n melodie zoek ik erbij. En dan ga ik de tekst op die melodie zetten. Daar kan je dan nog wat aanpassingen bij doen,waardoor het toch jóuw liedje wordt.
Amadea
10 jaar geleden
De compositieleer is ervoor bedacht om je hierbij te helpen. Ik zal je zeggen welke stappen ik hier zelf bij volg.
1. Allereerst neem je een toonladder. Als je geen reden hebt om voor een bepaalde toonladder te kiezen dan neem je C (daarbij gebruik je namelijk alleen de witte toetsen van je piano).
2. Vervolgens neem je een akkoordenschema. Daarvan zijn er vele in omloop, sommige zijn zo standaard dat ze een naam hebben gekregen (Bijv Blues-schema). Op http://www.gitaartabs.nl/gitaar-lessen/179/zelf-muziek-maken-begint-bij-akkoorden-schema.html staan wat voorbeelden van schema's in C.
3. Speel het betreffende schema en plaats je songtekst in het ritme. Door een melodie samen te stellen uit de tonen van het akkoord dat je op dat moment speelt, zorg je ervoor dat het lekker klinkt. Er zijn heel veel songs waarvan de melodie exact de tonen van het akkoord volgt, zonder enige afwijking. Luister eens naar de opening van "Sir Duke" van Stevie Wonder, dan weet je wat ik bedoel. Of luister naar "If it hadn't been for love" van Adele, dat volgt ook alleen maar de tonen uit de akkoorden.
4. Je zult merken dat de regels van je tekst soms langer zijn dan de herhaling van het akkoord, waardoor je halverwege de zin gedwongen wordt om in een ander akkoord door te gaan (omdat het bij 2 gekozen schema je dat oplegt). Dat is eventjes onwennig, maar je moet het gewoon maar doen. Na een paar keer wen je aan je nieuwe melodie en klinkt het vaak juist wel prettig. Een goed voorbeeld hiervan is "Imagine" van John Lennon, daar eindigt het laatste woord van elke regel steeds in de eerste tel van het volgende akkoord
5. In twee opeenvolgende akkoorden binnen een schema, zitten vaak overeenkomstige noten. Die gebruik je in de melodie om over te gaan van het ene akkoord naar het andere. Pluis "Hey Jude" van de Beatles maar eens uit. De zin "Hey Jude" (C-A) wordt gezongen over het F-akkoord en leunt sterk op de C, die de basis is van het C-akkoord dat daarna komt. Zo kun je zorgen dat je melodie de akkoorden als het ware vooruit trekt.
6. Als op deze manier de basis staat (goed onthouden, meteen opnemen of opschrijven) kun je kleine variaties gaan aanbrengen.

Het kan zo zijn dat je er al doende achter komt dat de melodie eigenlijk te hoog of te laag gaat voor jouw stem of dat er andere redenen zijn om toch een andere toonladder te willen. In dat geval verschuif je de hele boel een toontje hoger of lager (even een kwartiertje rekenen is dan het gevolg) en je kunt weer verder.