ik weet dat whitney drugs en drank gebruikte en depri was maar ze heeft een ziekte gekregen van de drank en drugs wat was het ook alweer?

whitney leed aan een ziekte wat was dat ziekte ook alweer?kwam door de drugs en drank dat ze dat kreeg

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
1K

Antwoorden (3)

Korsakov? Dat is een ziekte die mensen kunnen krijgen die heel veel drank en/of drugs gebruiken. Het korte termijn geheugen verdwijnt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
....ik dacht dat Korsakov vooral veroorzaakt werd door te weinig te eten,.... maar ik kan het mis hebben
Amadea
12 jaar geleden
Nee hoor, Wim, een (aangetrouwde) oom van mij is overleden aan de gevolgen van Korsakov door drankverslaving. Dus Ineke heeft gelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar Amadea,.....zou het misschien kunnen dat die aangetrouwde (je wordt hier elke dag iets wijzer ;-)) oom, door dat drankgebruik vergat om te eten? Hij had misschien geen trek meer.
Amadea
12 jaar geleden
Dat moest ik opzoeken. Maar inderdaad, volgens de Hersenstichting is de oorzaak van het Korsakov-syndroom een ernstig vitamine B1-tekort, dat ontstaat bij langdurig alcoholgebruik in combinatie met slechte voeding. Dat zal het bij Whitney Houston vast niet geweest zijn...
Wat ik daarover heb gelezen is dat ze als gevolg van roken longemfyseem had gekregen. Die ziekte kwam dus niet door drank of druggebruik, maar door roken.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
blowen is geen ziekte
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
van blowen krijg je een ziekte (bij overmaat)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar dat is alles bij overmaat
Bij het googlen heb ik nog wat aanvullende informatie gevonden.

Wat zijn de gevolgen van een tekort aan vitamine B1?

Een tekort aan vitamine B1 kan leiden tot problemen gerelateerd aan het zenuwstelsel zoals depressie, een verlaagde irritatiedrempel, concentratieproblemen en geheugenverlies. Andere verschijnselen zijn spierzwakte, verminderde reflexen, verminderde eetlust, gewichtsverlies en maagstoornissen. Na aanvulling van vitamine B1 verdwijnen de meeste verschijnselen, maar de veranderingen in het zenuwstelsel zijn blijvend. Beriberi is de klassieke vorm van een vitamine B1-tekort. Een ernstig vitamine B1-tekort kan het gevolg zijn van chronisch overmatig alcoholgebruik in combinatie met een voeding die weinig vitamine B1 bevat. Het geheel van de psychische stoornissen die hierbij optreden (geheugenverlies, dementie en delirium) wordt het Wernicke-Korsakoff-syndroom genoemd.