Is het verboden om op straat te gaan zitten met je gitaar en muziek te maken, en dat er dan mensen zijn die daarvoor geld geven ?

Volgens mijn vader heb je daar een vergunning voor nodig..

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
7.4K

Het beste antwoord

Sorry, maar de meeste antwoorden hierboven kloppen niet. Je mag gewoon met je gitaar een straatoptreden geven en daar heb je GEEN vergunning voor nodig. Maar meestal zijn er, in de APV (de Algemene Plaatselijke Verordening die elke gemeente heeft) wél regels opgenomen waaraan je moet voldoen.

Die regels zijn per gemeente verschillend. Meestal mag je alleen overdag muziek maken, zonder geluidsversterking, en mag je niet langer dan b.v. 15 of 30 minuten op dezelfde plek blijven staan. Als je met een draaiorgel de straat op wilt, of b.v. met een groep wilt optreden, heb je wel een vergunning nodig.

Hieronder twee links: eentje naar de regels van de gemeente Amsterdam en de andere voor Utrecht. Daar is het ook niet toegestaan om vlakbij kerken, scholen, ziekenhuizen en begraafplaatsen op te treden.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt!

Andere antwoorden (3)

in de meeste gemeenten heb je een vergunning nodig, vraag dat dus even na in de gemeente waar je wilt spelen, meestal wordt je gewoon weggestuurd en krijg je geen boete.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat mag alleen op koninginnedag zonder vergunning.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou dat vraag ik me af. Want als het niet je bedoeling is dat mensen er geld voor geven? Als je op straat mag fluiten, mag je ook gitaar spelen toch?

En als mensen daar iets voor willen geven, is dat eigen keuze. Maar als dat nooit jouw doel was...