Welk muziekinstrument is dit?       [foto]

Of eigenlijk: ... was dit?

Hoe heet(te) dit muziekinstrument, aannemende dat dat te zeggen is?

Toegevoegd na 18 minuten:

Of is dat niet meer te zeggen vanwege de staat van het instrument?

Of is dit nooit een "officieel" instrument geweest, maar eerder een knutselwerkje, of een toneelrequisiet of iets dergelijks?

De vraag is dus: is nog te zeggen wat dit was, en zo ja: wat was het?

Picture for question
10 jaar geleden
in: Muziek
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Moet een Bierecofoon zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Daar heb ik nog nooit van gehoord, google geeft ook geen resultaten... Heb je het wel goed gespeld? Zo ja waar kan ik info vinden over de "bierecofoon" Mij lijkt het eerder een mandoline.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
= grapje
Zijn de 100% foute en incompetente bouwers uit Familie Doorzon
Cryofiel
10 jaar geleden
Ik was ook geneigd dit een mandoline te noemen, maar als ik op Wikipedia de mandoline opzoek, zie ik instrumenten die er toch wat anders uitzien. Vandaar mijn vraag.

Het beste antwoord

Het lijkt nog het meest op een luit, of een vervallen poging tot reconstructie daarvan.
De schroevenkast, die op de foto lijkt te zijn afgebroken, is bij de luit vaak onder een hoek (tot wel 90 graden) gemonteerd.
Voordat de mandoline eruit werd ontwikkeld (Italië, eind 17e eeuw), was de luit al een paar honderd jaar in gebruik, bij ons in het westen (late middeleeuwen).
De luit zelf is weer afgeleid van soortgelijke voorgangers die al tot 2000 BC gebruikt werden in Perzië (Iran) en Mesopotamië (Irak).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het lijkt op een mandoline met klankgat en mogelijk is de Roundback, maple body ook gewoon een mandoline.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Maar... wat is Roundback en wat is maple body?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een roundback is het ontwerp van Ovation, waarbij het bovenblad van hout is, maar de achter-/zijkant één kunststoffen, komvormig geheel. Tamelijk compacte gitaren.
een maple body is een variatie van Amerikaanse vorm gitaren waarvan er ook zijn met die mandoline vorm.