Waarom is country muziek minder populair in nederland?

In de top 40, op tv en op radio hoor je vrij wel weinig country muziek voor bij komen. Hoe dat zo?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
3.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja zonde hè. Het is heerlijke muziek om naar te luisteren. En het gaat tenminste ergens over....
Je moet een craig campbell met fish op zoeken op you tube. Is een erg grappig nummer...

Het beste antwoord

Omdat we in Nederland geen echte Country en Bluegrass traditie hebben. Nederland is geen land van wuivende prairies waar stoere mannen hun kuddes hoeden en waar mannen vele maanden huis en haard verlaten om de kost bij elkaar te schrapen.

Country valt in Nederland buiten de 'mainstream' muziek. In de VS neemt Country de plaats in, die in Nederland door het Hollandse Levenslied wordt ingenomen. Zoals je in Nederland speciale zenders hebt voor Hollandse Hits, heb je in de VS speciale zenders voor Countrymuziek.

Heel soms sijpelt er wel Country door naar de 'mainstream', zo heeft Ilse de Lange bijvoorbeeld haar worteltjes in de Country en zijn veel van haar liedjes duidelijk geïnspireerd op Countrydeunen (b.v. World of Hurt).

Veel mensen denken bij Country alleen aan line dancing muziek, maar daarmee doe je het genre te kort. Het is veel meer dan dat. De Country en Bluegrass in de VS is geïnspireerd op de oorspronkelijke volksmuziek van de immigranten in de VS, en 'de roots van de roots' liggen voor een groot deel in de Ierse en Schotse volksmuziek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed dat je aanhaalt dat er wel degelijk op country traditie geënte muziek in nederland wordt gespeeld. +

Andere antwoorden (3)

Country is in Amerika de 'muziek van het gewone volk', de eenvoudige man, de arbeider. Beetje zoals we hier de smartlap / het levenslied hebben, of in Duitsland de Schlager.

De kracht van muziek voor juist die doelgroep, is vaak ook dat het gezongen wordt in een taal die ze verstaan, in de regel de moedertaal. Dus bij dezelfde 'doelgroep' in een ander 'taalgebied' zal deze muziek minder goed aanslaan dan muziek in de eigen taal. Nederlandstalige country heeft echter wel altijd een vaste schare aanhangers gehad - en nog - vaak als 'truckersmuziek'.

Maar zoals dat gaat met 'muziek voor het volk', die dan wel een grote schare aanhangers heeft, maar op artistiek gebied weinig voorstelt, is de radio er niet tuk op.

Dus hoor je niet veel levensliederen, niet veel smartlappen, niet veel schlagers en niet veel country. Het is allemaal muziek die in de top 40 niet veel meedoet, en ook de lijsten met gouwe ouwe niet echt lijkt te halen, een uitzondering daargelaten. Het is toch een beetje de 'lower-one-thousend'-muziek waar radio- en teeveemakers zichzelf liever niet mee associëren. Heel misschien soms een special bij de Tros, maar dagelijkse kost zal het niet worden. Daarvoor moet je op zoek naar piratenzenders of cd's. Want het aanbod blijft gigantisch, en het niveau van de sterren is inmiddels tot zo ver onder het nulpunt gezakt, dat dat eigenlijk niet beroerder meer kan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal waar. Daarnaast is er wel een grote groep liefhebbers van Americana, een soort intellectuele country zeg maar. Met namen als Songs:Ohia, Magnolia Electric Co. en Will Oldham en nog veel meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar zoals dat gaat met ‘muziek voor het volk’, die dan wel een grote schare aanhangers heeft, maar op artistiek gebied weinig voorstelt, is de radio er niet tuk op. Hiermee bedoel je toch niet dat wat nu op de radio komt wel artistiek veel voorstelt? Pop (populair muziek) is toch gewoon wat in de "mode" is...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bovenstaand is volgens mij voornamelijk gebaseerd op onbekendheid met het genre en vooroordelen.Er wordt veel fantastisch artistieke hoogwaardige Countrymuziek gemaakt. Net zoals er ook fantastische Nederpop gemaakt wordt. Waar we nu op neerkijken, is de kunst van de toekomst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is ook niet MIJN persoonlijke mening, Stippel, althans niet volledig. Het is vooral hoe er 'in Hilversum' over gedacht wordt. Over Nederlandse muziek (geen pop), maar ook over dit type Country. Mijn reactie op Sherpa's reactie gisteren is echter blijkbaar niet doorgekomen. Daarin schreef ik al dat er een enorm verschil in niveau is, en dat je moderne, betere country wel degelijk regelmatig hoort, zelfs in de top 40. En dat country een separate stroming is naast de popmuziek, met dezelfde wisselende kwaliteit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok, dan zijn we het daar over eens! Ik ben zelf geen Country-fan, maar ben er wel van overtuigd dat er in alle genres kwaliteit en bagger te vinden is.
Vermoedelijk omdat er in Nederland weinig 'country' was en is, en geen rondtrekkende cowboys die enorme kuddes vee moesten transporteren. Wij moe(s)ten het hebben van weides en klompen en ja, dat levert een ander soort muziek op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
c+
omdat wij uit nederland meer muziek pop en rock muziek uit amerika (youtube ) halen van er zijn ook steeds minder typische Nederlandse zangers en zangerers zijn
bijv. Jan Smit als je echt nederlandse country muziek wil moet je naar alkmaar of volendam gaan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij heb je het niet helemaal begrepen.