Waarom noemen we een conservatorium "conservatorium"?

Waar komt dat woord vandaan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Muziek
3.1K

Het beste antwoord

Voor zover ik me kan herinneren ooit gehoord te hebben, ligt die oorsprong in het (latijnse) woord ' conservare' dat bewaren betekent ; het was de plaats waar de kunsten 'bewaard' werden. Die kunsten zijn uitgekleed tot alleen de muzikale kunsten, en bewaren is meer leren geworden, maar in het (griekse) gymnasium wordt ook niet meer uitsluitend gesport ;-)
Vreemd genoeg kan ik er niks over vinden, dus misschien was het wel gewoon een theorietje, en is het één van de (vele) woorden waarvan we de oorspronkelijke betekenis niet meer goed kunnen achterhalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zie de niet openbare en niet toegankelijke bron van het antwoord hieronder ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik dacht ook al in die richting, maar ik kon er dus ook niks over vinden (op internet dan..)
Bedankt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dat geweldige etymologisch woordenboek, waar ik bijna maandelijks tegenaan loop, geeft wel hits op google, maar is niet openbaar toegankelijk. En ik heb wel eens overwogen me aan te melden, maar 40 euro per jaar; dat vind ik geen hobby meer !!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de twee antwoorden komen op hetzelfde neer, maar Marleen deed het uit haar hoofd, en als eerste.. knap hoor, voor mij dus het beste antwoord..

Andere antwoorden (1)

Conservatorium is de gelatiniseerde vorm van het Italiaanse conservatorio, afleiding van het werkwoord conservare (bewaren, conserveren).
In de 16e eeuw stichtten verschillende Italiaanse steden opleidingsinstituten als onderdeel van weeshuizen en armenhuizen, waar de traditionele muziek, dans en zang werden onderwezen om deze voor het nageslacht te bewaren. Sinds het begin van de 18e eeuw werden ook in andere Europese landen muziekscholen opgericht. Later volgt vanuit het zuiden ook de naam conservatorium. Het eerste op Nederlandstalig grondgebied was het Toonkundig Conservatorium van Gent. Nederlands oudste conservatorium (Den Haag 1830) heette tot 1900 nog gewoon Muziek- en Dansschool. Eerder was er al het Amsterdamsch Conservatorium.

tp
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha!, had ik het goed onthouden !! Maar leken mogen helaas niet gratis op die geweldige maar veel te dure site ;-(
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is inderdaad jammer dat er geen gratis onlineversie van een dergelijk woordenboek is...
@tp: bedankt voor het opzoeken ;) +1