Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat betekent de tekst in het nummer Unsustainable van Muse nu in Jip en Janneke taal?

Mijn dochter is fan van Muse en vroeg me wat de tekst nu precies betekent in dit nummer van het album 2ndLaw.

Het gaat (neem ik aan) over natuurkunde, maar misschien kan iemand dat duidelijk uitleggen in relatie tot de titel "unsustainable" (duurzaam).

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Muziek
1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Unsustainable betekent: niét duurzaam. De manier waarop de regeringen (en dan vooral die van de Verenigde Staten) omgaan met energiemiddelen is uiteindelijk rampzalig. De wereld gebruikt steeds meer machines. Er wordt steeds meer stroom verbruikt. Er blijft steeds minder energie over. Er komt een energiecrisis als er geen andere bronnen worden gevonden. De brandstoffen die we nu gebruiken zijn eindig. Ze zijn hoogwaardig, maar worden gewoon vernietigd...

Toegevoegd na 1 uur:
De tweede hoofdwet zegt dat we geen technologie kunnen ontwikkelen waarbij warmte volledig in arbeid wordt omgezet zonder energie en ecogrondstoffen te gebruiken, of gebruikte metalen terug kunnen brengen in de staat van de zuivere elementen, of met zware metalen verontreinigd water in zuiver water en zuivere metalen te kunnen scheiden. Nieuwe processen en zuiniger producten kunnen wel een beetje helpen de schade te beperken (zuiniger auto’s bijvoorbeeld), maar de economie kan niet zonder grondstoffen en we kunnen niet alles hergebruiken. Hoe intenser de economie, des te hoger de ecologische prijs die ervoor betaald wordt. En op is op.
(Lees meer...)
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er wordt een verhandeling in het liedje gehouden over de tweede hoofdwet zelf denk ik. Wat is de relatie hiermee met "niet duurzaam"? De tweede hoofdwet zegt: De entropie van een geïsoleerd systeem dat niet in evenwicht is, neemt in de loop van de tijd toe, tot het maximum voor dat geïsoleerde systeem is bereikt. Die toestand met de maximale entropie is de evenwichtstoestand. Maar wat betekent dit? Ik snap sowieso deze hoofdwet niet zo goed en al helemaal de relatie niet met unsustainable.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Na het tweede deel is het me een stuk duidelijker! +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb de clip nu ook bekeken en snap nu inderdaad dat het hierover gaat. Dank!

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding