Waarom blijven mensen de top 40 muziek leuk vinden?

Het valt me op dat de top 40 in principe weinig roulatie kent. Veel nummers komen op bijvoorbeeld Radio 538 of Q-Music een keer of vijf per dag voorbij.

Nu snap ik dat iedereen z'n eigen muzieksmaak heeft maar zelfs als ik een eigen top 40 samen zou stellen dan zou ik die nummers nog steeds niet zo vaak willen horen in zo weinig tijd.

Hoe komt het dat mensen dan toch blijven luisteren naar de eerdergenoemde radiozenders?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
2.6K
Powergen
12 jaar geleden
Omdat het lekkere muziek is?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar als jij in een periode van één week een keer of 25 hetzelfde nummer hoort, ga je het dan niet irritant vinden of in ieder geval saai?
Powergen
12 jaar geleden
mwah als het liedje echt lekker is vind ik 25x meevallen :$ voor een week. Maar om het continu te horen zou ik het inderdaad saai gaan vinden en pas irritant als het echt te lang duurt.
Ritsuka
12 jaar geleden
Ik had een vakantiebaan waar 538 aan stond, na een week werd ik gek van een nummer dat wel 8-10 keer op een dag langskwam, en dat elke dag (ik heb het geteld).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lijkt me ook echt verschrikkelijk, wat moest je doen?
Powergen
12 jaar geleden
Ik werk zelf in een winkel waar het lijkt (is het niet..) dat er een cd opstaat. Steeds dezelfde nummer, dan wordt het ook irritant
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En toch zijn er dus mensen die dat echt fijn vinden. Ik was een tijd terug op een feestje waar 13 nummers in de playlist stonden. Allemaal top 40 van dat moment. Persoonlijk werd ik er helemaal gestoord van maar de meeste mensen hadden er geen problemen mee en sommigen wilden het zelfs weer opzetten toen iemand het afgezet had en een ander nummer opzocht op youtube...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Smaken verschillen zeg maar. Maar de oplossing is natuurlijk door naar 3FM te luisteren (al komt daar ook wel wat herhaling voor).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Moet je 3 fm gaan luisteren..... Dan hoor je de nummers die al grijs gedraait zijn, op andere stations maar dan een maand later. En dat ook 4 keer per werk dag. En de play list is ook nagenoeg hetzelfde dag in dag uit.... En dan dat onzinnege gelul....
Ik ben blij dat we naar veel gebek vecht hier op mn werk zijn overgestapt naar sky radio...
Ritsuka
12 jaar geleden
@beertender: het was saai magazijnwerk waar veel jongeren zaten. Daarom had de leiding waarschijnlijk gekozen voor die zender.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Top 40 muziek is ook een mengelmoes van smaak. De ene helft zijn eentonige liedjes die de massa aanspreekt, en af en toe komen er liedjes in voor waar wel over is nagedacht. Je kan inderdaad beter naar 3FM gaan of Radio Veronica :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewoon radio Veronica luisteren. Geen herhaling en meuk maar echte muziek
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Radio Veronica is inderdaad goed, maar daar ging de vraag niet zozeer over :P

Het beste antwoord

Vraag & antwoord 1: "Waarom blijven mensen de top 40 muziek leuk vinden?" is omdat wat mensen leuk vinden [lees: kopen] nou juist de bron is van de top 40.
Vraag & antwoord 2: Hoe komt het dat mensen dan toch blijven luisteren naar de eerdergenoemde radiozenders? Veel mensen vinden juist herhaling een prettig iets. Niet te veel verrassingen, niet te veel afwisseling. Lekker monotoon en vertrouwt. Zie het als muzikaal behang. Aanwezig maar niet opdringerig.
Niet mijn stijl, daarom luister ik ook absoluut geen radio meer, maar stel zelf mijn muziek samen. Kan ik jou ook aanraden :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maak je geen zorgen, doe ik al lang :P Het enige wat ik nog luister qua radio is radio 1 voor het nieuws. Plusje voor jou =)

Andere antwoorden (2)

De top 40 is samengesteld uit de meest verkochte (of gedownloade) platen. Dus het feit dat ze in de top 40 staan, komt doordat ze leuk gevonden worden.

Overigens is je stelling verder onjuist. Ik blijf bv de huidige top 40 niet leuk vinden. Staan misschien 2 of 3 leuke liedjes in, maar verder is het allemaal dezelfde soort rommel.
Een echt goed gezongen lied komt er zelden in voor. Het is allemaal hetzelfde eentonige geschreeuw op vrijwel dezelfde 'melodie'.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar waarom zijn radiostations zoals in m'n vraag genoemd dan zo populair?
walter
12 jaar geleden
Door de merchandising, reclame, acties, populaire radio-dj's, ...
de liedjes in de top 40 zijn geliefd bij een groot publiek. ook duurt het bij deze nummers een tijdje voor je er helemaal zat van bent. als de top 40 of andere nummers worden gedraaid bij een bepaalt radio station en je vind deze muziek leuk blijf je naar deze radio zender luisteren. radio stations draaien ook populaire muziek om veel luisters te trekken.